Logga in

Hope Springs – Recension

Inlägg av Ingrid Forsberg den 7 september 2012 i

Att titta på andra människor som går i terapi, det verkar ligga i tiden. Tv-serierna In treatment och Tell me you love me, filmerna Analyze this! och Analyze that!, och Svt:s nya dokumentärserie Par i terapi är bara några exempel. Och par i terapi är precis vad det handlar om i David Frankels film Hope Springs. Kay (Meryl Streep) och Arnold (Tommy Lee Jones) har varit gifta i 31 år, men numera är de mer som två arbetskamrater som delar hus än ett kärlekspar. När det är bröllopsdag är det inga romantiska presenter som gäller, utan en praktisk ny vattenberedare till huset, eller ett nytt kabelteveabonnemang med jättejättemånga kanaler, för det är ju sånt man behöver.

Men Kay står inte ut längre och får upp ögonen för parterapeuten Dr Feld (Steve Carell), och bokar in sig och maken på en veckas intensiv parterapi i Hope Springs i Maine, som hon till slut får med den motvillige Arnold på. Men det är såklart inte så himla lätt att reda ut allt som gått fel i förhållandet på en vecka, särskilt inte när den ene inte ens håller med om att det finns några problem att reda ut.

Arnold är sur och handlar salami samtidigt

Hope Springs är lanserad som dramakomedi, och med tanke på utformningen av filmaffischen och att det är Steve Carell som spelar terapeuten så förväntade jag mig en mer skruvad historia, att det liksom skulle drivas mer med den här vardagsdramatiken som det handlar om. Men i själva verket är det en oväntat realistisk film, där det som är roligt är det som är så där absurt som det skulle kunna vara i verkligheten också. Meryl Streep ser äldre ut än jag sett henne nån gång innan, hon är perfekt stylad som en 60 plus-kvinna som lika gärna skulle kunna vara din granne (och inte den overkligt ickeåldrande hollywodkvinna hon ofta ser ut som annars). Och Tommy Lee Jones, visst skulle han också kunna vara din granne – den där lite gnällige mannen som somnar i fåtöljen medan sportkanalen rullar på tv:n och frun står i köket och diskar upp efter middagen hon (självklart) lagat. Det känns- ursäkta det otroligt slitna uttrycket – rätt äkta.

Att titta på människor som går i terapi låter ju rätt tråkigt, och jag är väl egentligen inte alls i rätt målgrupp, men Hope Springs är ändå en fin, välskådespelad, film om något som säkert fler borde ta tag i. Och visst fan är det inte så vanligt att helt vanliga personer i övre medelåldern över huvud taget får sina kärleksliv skildrade på film på ett seriöst, men samtidigt underhållande, sätt.

Hope Springs har biopremiär den 7 september