I Am Not Your Negro – Gripande och (tyvärr) lika ständigt aktuell dokumentär

Inlägg av Måns Lindman den 18 augusti 2017 i

Med tanke på vad som händer runt om i världen med extrema våldselement från alla håll och kanter är Raoul Pecks transcendenta dokumentärfilm nästan outhärdlig att betrakta. Den är otäckt aktuell, framför allt i skuggan av veckans neo-Nazi-rally i Charlottesville där inskränkta människor än en gång bevisade att man inte lärt sig ett skit från historien. I Am Not Your Negro skildrar en tid då stora TV-personligheter som Dick Cavett stod och vräkte ur sig fraser som ”I’m feeling hopeful about the Negro.” på bästa sändningstid och redan i inledningen serveras vi ett långt klipp där författaren James Baldwin, en av våra största författare inom ämnet humanitet och social kritik får genomlida en fullständigt absurd ”intervju.” Det går riktigt att se i Baldwins ögon hur jävla förbannad och sorgsen han är över att sitta och diskutera ett ämne där det är helt uppenbart att han inte alls känner sig särskilt hoppfull. Han har helt enkelt tappat tron på mänskligheten och vem kan egentligen klandra honom? Det har nu snart gått 50 år sedan den där talkshowen sändes och frågan är, hur mycket bättre har det egentligen blivit?

I Am Not Your Negro berättas av en ovanligt lågmäld Samuel L. Jackson. Hans röst går knappt att känna igen men inlevelse och påverkan går inte att ta miste på. Det är en djup och plågad röst som ger liv åt de våldsamma klippen som vevas framför betraktarens förfärade ögon. Från rena gatuslagsmål till förnedrande reklamfilmer och snuttar från Hollywoodmatinéer där ”the N-word” används flitigt som om det vore vilket ord som helst från lexikonet.

Nu

James Baldwin är huvudperson i den här dokumentären men det är inte fråga om att djupdyka i hans privatliv eller att rabbla upp personlig information, som var han föddes eller när. Hans berömmelse och författarskap står inte heller i fokus och ingen större vikt läggs vid hans sexuella läggning som vid den tiden faktiskt skärskådades av den erkänt paranoida J. Edgar Hoover själv. I en polisrapport kallade han Baldwin ”synnerligen farlig för Amerika” och fördömde honom publikt. Peck skjuter skvaller och irrelevant tissel och tassel åt sidan för att istället fokusera på det viktiga, kampen och landet. Det vi får är därför en rejäl insyn i hur författaren kämpade med näbbar och klor för lika rättigheter, frihet och ett drägligt liv för alla. Detta görs till stor del via montage av filmsnuttar och svartvita klipp som är sammansatta med perfektion. En filmteknik som ibland riskerar att bli lite av ett lapptäcke men här flyter det på utan att någon gång kännas förvirrande eller irriterande. Vi flyger genom tid och rum och återupplever viktiga händelser som påverkat historien men det fanns framför allt en trio som inspirerade Baldwin i livet, tre stora män som post mortem ständigt fungerade som en drivkraft och de var så betydande i Baldwins liv att han nästan skrev en bok. Det var en bok med arbetstiteln ”Remember this house”, en bok som var tänkt att vara en återblick till Malcolm X, Martin Luther King och Medgar Evers liv och leverne, ända fram till deras våldsamma frånfälle. Projektet slutfördes dock aldrig och James Baldwin förklarar i filmen varför han inte klarade av att skriva färdigt sitt verk.

I Am Not Your Negro är en ramstark dokumentär som alla bör se. Det är egentligen inte så mycket ett personporträtt som en samhällsskildring. Den sätter fingret på allt som är fel med världen i dag och ger ett ansikte åt ondskan. Ibland existerar denna ondska som en medveten elakhet, ibland är den bara ignorant. Båda är lika farliga.

I Am Not Your Negro visades på Way Out West 10-12 augusti men finns också att hyra eller köpa digitalt och på DVD/Blu-Ray