If Beale Street Could Talk – Vackert och lågmält kärleksdrama

Inlägg av Anette Hamel den 4 februari 2019 i

IfBealeStreetCouldTalkDet här är den första film som Barry Jenkins har regisserat sedan Moonlight. Jag måste erkänna att jag fortfarande inte riktigt har kommit över att filmen belönades som bästa film framför La La Land på Oscarsgalan 2017. Sättet den vann på var hemskt, det är nog alla överens om oavsett vilken film man hejade på. Än idag tycker jag att Moonlight var överskattad. Med det sagt låter jag givetvis inte detta påverka min bedömning av Jenkins nya film.

If Beale Street Could Talk utspelar sig i New York på 70-talet. I fokus hittar vi ett ungt kärlekspar som har varit vänner sedan barnsben. De är förlovade och väntar barn, men så hamnar han i fängelse för ett brott han inte har begått. Hon och hennes familj kämpar för att bevisa hans oskuld, vilket inte är det lättaste i en värld full av rasism och orättvisa.

Filmen hoppar mellan dåtid och nutid. I dåtid får vi följa hur deras kärlekshistoria börjar. Allt är sagolikt vackert. Jag njuter då jag ser de fina och färgglada kläderna och de romantiska miljöerna där vårt kärlekspar befinner sig. Exempelvis på restaurang, promenad eller tillsammans under ett färgglatt paraply på en regnvåt gata. Vi får även följa med dem ända in i sängkammaren. De är hela tiden så fina mot varandra att romantikern i mig myser. Jag tycker att parets kärlek är som bäst skildrad när deras blickar möts. Beträffande dialogen dem emellan är jag inte fullt lika imponerad.

IfBealeStreetCouldTalk

Skådespeleriet är överlag bra, KiKi Layne och Regina King är de som imponerar mest. I filmen använder man sig av en berättarröst, ett grepp som jag ofta ogillar. Här tycker jag att det passar bra. Fotot är oerhört snyggt och filmens mycket fina soundtrack förstärker den förtrollande och romantiska stämningen mellan våra turturduvor. Samtidigt blir det ibland nästan för sockersött och emellanåt till och med teatraliskt, även fast det senare faktiskt känns som ett medvetet val. Jag tänkte mer än en gång i biomörkret att If Beale Street Could Talk skulle göra sig bra på en teaterscen.

IfBealeStreetCouldTalkHär och där finns det tyvärr partier där filmen står och stampar. Det blir lite segt. Detta två timmar långa drama hade mått bra av att klippas ner eller ändras om. Vissa dialoger tillför inget. Vi lär aldrig känna karaktärerna på djupet. Berättelsen varken utvecklas eller överraskar. Det är väldigt synd och får mig att bli en smula oengagerad, hur fin deras kärlek än må vara.

If Beale Street Could Talk har premiär fredag den 8 februari

Skrivet av Anette Hamel

Filmvetare som jobbar på världens bästa kommunikationsskola. Älskar Hollywoodgalor. Väldigt intresserad av casting. Har en förkärlek till skådespelare som brister ut i sång. Ser helst filmer och serier som utspelar sig i kontorsmiljö, på en skola eller i rymden.