Inferno – Helvetets tionde krets

Inlägg av Måns Lindman den 12 oktober 2016 i

inferno

En Photoshoppad Tom Hanks lurar inte mig

Dan Brown är författaren som just nu utsätts för samma häxjakt som Stephen King har fått leva med under hela sin karriär. Trots att böckerna säljer som smör i solsken får han inte lov att kalla sig författare. Kultureliten har nämligen bestämt att det är skräp, knappt duglig som dasslitteratur. Vilket i sig är ytterst passande då Brown förmodligen skiter fullständigt i hånen. Ropen kan skalla bäst de vill, med en skön miljard i madrassen och i runda slängar 150 millar per släppt bok skrattar han hela vägen till banken och nu fylls kassaskåpet på ytterligare.

inferno6

Nu är vi mer överens!

Det har blivit dags för den tredje filmatiseringen och därmed också Tom Hanks tredje film det här året. 60-åringen ligger inte på latsidan direkt. Tyvärr är Inferno om möjligt ännu sämre än sina föregångare. DaVinci-koden var väl uthärdlig medan Änglar och Demoner var i det närmaste smärtsam. Jag måste dock erkänna att jag inte riktigt tycker att böckerna förtjänar det offentliga pryglet. Det är sannerligen inga litterära mästerverk men Brown är bra på att bygga upp spänning och en enigmatisk atmosfär men framför är han en mästare på cliffhangers vilket gör att det är lätt att sträckläsa hans alster. Mången gång har jag insett att jag glömt bort att både äta och sova och som en sucker för mysterier och gåtor är hans symbolikäventyr right up my alley. Jag älskar detaljrikedomen och hur varje ledtråd leder till en ny gåta, ofta dessutom belägen i en helt annan stad eller land. Det är geografilektion, religionskunskap och historia på en gång, blandat med ond bråd död. Tyvärr har jag numera tröttnat rejält på karln då varenda berättelse är uppbyggd på exakt samma sätt. Han kopierar ramberättelsen i Da Vincikoden gång på gång och ändrar bara detaljerna men som de säger, varför fixa något som inte är trasigt? Om kodknäckaren Robert Langdon kan hooka upp med en ung kvinna med specialkunskaper och jagas av internationella styrkor i en världsomspännande jakt på någon ondskefull sälle som vill förgöra mänskligheten i bok efter bok, varför ändra?

inferno7

Langdon hittar fräsiga prylar

I Inferno hotas vi av en förestående katastrof som det går att relatera till utan problem, överbefolkning. Mängder av forskning säger att vi förökar oss i en takt som i längden kommer att vara ohållbar så det är ett tacksamt ämne att profitera på. Detta har den radikala aktivisten Bertrand Zobrist (Ben Foster) tagit fasta på och ämnar därmed jämna ut oddsen för snar undergång genom att plantera ut en ny pest någonstans i världen. Han dör sedan under dramatiska former och ingen vet nu var den letala påsen är gömd och det var ju röva som Glenn hade sagt. Samtidigt vaknar Langdon upp på ett sjukhus med skaplig huvudvärk. Varenda ljud och ljuskälla innebär blixtar och dunder i hans normalt sett skarpa hjärna. Han lider av en säregen typ av minnesförlust som innebär att han inte vet vad kaffe heter men ändå kan identifiera italienska byggnader i fjärran. Han får nämligen efter mycket om och men veta att han nu befinner sig i Florens, vilket är högst dubiöst eftersom han senast befann sig i Cambridge.

inferno5

På sightseeing i Italiens vackraste stad

Läkaren Sienna Brooks (Felicity Jones) har fått äran att ta hand om den celebra patienten och det skall visa sig att hon var ett geni redan vid nio års ålder så nu kan vi sätta check i boxen för ung kvinna med specialistkunskaper. Snart dundrar myndigheterna också in och skjuter hej vilt i korridoren och då kan vi även checka för internationella styrkor på jakt efter Langdon. De flyr längs de trånga gatorna och kutar in i Siennas flådiga våning, som i boken var ett råtthål, där Robert av en slump hittar en mystisk behållare i sin innerficka. Sienna identifierar den genast som en behållare för smittsamt ämne, utfärdad av myndigheterna. Here goes nothing tänker Robban och trycker på fingeravtrycksläsaren och vips, där åker en så kallad Faradaypekare upp. Den fungerar som en projektor och visar upp en projektion av Dantes Inferno i HD-kvalitet där de olika syndarna mår pest i sina respektive cirklar men det är något skumt med Botticellis digitala målning. Det är något som inte stämmer men det tar givetvis inte särskilt lång tid innan de kommer på vad som felar och så bär det genast av till annan ort. Bertrand Zobrist har som sagt redan trillat av pinn men hans fruktansvärda värv lever vidare och med det den ena karikatyren efter den andra och det blir ofrivilligt humoristiskt när allt från världshälsoorganisationen till anonyma miljardärer i tredelad kostym och ritualkniv jagar vår äventyrslystna duo genom Europa. Det finns givetvis en och annan twist längs vägen men dessa kan man se komma från en mils avstånd.

inferno2

Langdon och Brooks löser gåtor-ish

Eftersom jag har läst boken finns det en uppsjö problem som jag inte på något sätt kan ignorera. För det första påminner Ben Fosters Bertrand Zobrist mer om en slipad IT-strateg från Microsoft än den bleka, pinnsmala och instabila slemproppen i 50-årsåldern som beskrivs i boken. Zobrist bar en råläbbig pestmask, Ben Foster är välfriserad med ett ytterst klädsamt skägg. Dessutom går allting som på räls. Gåtorna som tog flera kapitel att lösa är löjeväckande enkla och förklaras inte heller alltid. Helt plötsligt är professorn och hans nya adept någon annanstans. Jaha nu är vi tydligen i Venedig? Varför och hur är sekundärt. Jag förstår att det är svårt att klämma in 500 sidor på två timmar men det är ingen ursäkt i det här fallet. Detta gör givetvis att spänningen är som bortblåst. Alla dessa sidor som utforskar Dantes historia och mystiken och skräcken i hans inferno existerar knappt. I en film som heter Inferno är det inte mycket av den varan. Det är några skrikande, blodröda feberdrömmar och någon eldsvåda här och där för att väcka de stackare som somnat i biofåtöljen men annars är det mest ett skrapande på ytan. Dessutom har man ändrat upplösningen till ett hej-kom-och-hjälp-mig-slut. Det är så dumt att jag faktiskt inte ens orkar skratta åt det. Eller gråta.

inferno3

Du som är läkare till yrket, kan du tyda detta?

Trots att filmen är fylld av vacker arkitektur och kulturminnen känns det inte riktigt som att Langdon och Sienna faktiskt är där. De springer genom folkmassa efter folkmassa, det springs överlag väldigt mycket även i den här rullen. Det känner vi igen från tidigare filmer. Framför allt under en helpajig drönarjakt i en av världens vackraste parker, Boboli, som vi tyvärr inte heller får se mycket av. Där är det faktiskt på gränsen till en parodi på Hitchcocks Fåglarna. Sedan har vi det här med dialogen. Den svider i mina öron. Det är nästan så att jag tror att alla skådespelare har haft egna monologer och sedan har man klippt ihop dessa till dialoger, så onaturligt och malplacerat låter det. Och det är väl kanske också Dan Browns största akilleshäl. Hans språk är ganska enkelt och fungerar betydligt bättre i bokform där den dränks i intressant symbolik och väl researchad historia. När det skall ”vardagssnackas” blir det genast skämskudde modell större.

Myndigheterna

Skådespelarmässigt svajar det också betänkligt. Jag har aldrig köpt Tom Hanks som Robert Langdon och jag gör det inte nu heller. Han ser inte ens ut att vilja vara där men det är väl bara ännu en dag på jobbet, något som måste göras helt enkelt. Dan Brown har ju sagt att han inte vill se någon annan som Professor Langdon så vad göra? Ben Foster är som sagt helt felcastad för rollen men Felicity Jones gör en stabil insats som Sienna. Tillsammans med Hans Zimmers ödesmättade soundtrack och Salvatore Totinos vackra foto är hon det enda som räddar Inferno från skärselden.

Inferno har biopremiär 14 oktober

betyg1