Jason Bourne – recension

Inlägg av Adrianna Jalming den 30 juli 2016 i

YqTzv

Att Jason Bourne är tillbaka är ungefär lika förvånande som regn på midsommar. För att vara en av världens främsta underrättelsetjänster har CIA inte direkt gjort ett tobbjobb i de senaste fyra filmerna med att fånga in sin förra agent, som därför är helt fri att dyka upp och ställa till med ofog närhelst han behagar. Och what do you know! Han behagar att göra det nu.

Skälet den här gången, precis som alla andra gånger, är högst diffust. Men precis som alla andra gånger har det att göra med Bournes förflutna, som trots att det redan undersökts och exponerats och ältats till förbannelse alltid tycks ha ytterligare ett lager lögner och cover-ups att bjuda på. Typ som The Real Housewives of, fast med något lägre stakes. Jason lockas i alla fall fram i ljuset och med ens är jakten på rogue Matt Damon igång igen. Den här gången jagas han av bland annat Alicia Vikander, som spenderar en stor del av filmen med att se viktig ut vid datorskärmar (se nedan).

screen-shot-2016-07-07-at-3-00-11-pm

Vikander är IT-chef på CIA och eftersom filmen väldigt gärna vill visa att den är down med the digital age blir det hon som får leda hela operationen. Vi får med andra ord också väldigt mycket hackers, hemliga servrar, datorer som måste ELDAS (?!) för de har SÅ VIKTIG information i sig och såklart kameraövervakning med magiska förstoringsegenskaper. Jag vet att många techsavvy internetkommentatorer stört sig på det faktum att tekniken i filmen inte funkar som i verkligheten, eller snarare ATT sånt funkar vilket det inte gör i verkligheten, men jag menar come on. Vi tittar på en film med Matt Damon som hemlig f.d. hitman, inte en dokumentär med Neil DeGrasse Tyson. Vad jag däremot störde mig på är Vikanders helt outrageously dåliga accent. Den distraherade mig så mycket att jag alls inte kunde koncentrera mig på vad hon sa, men jag tror att det handlade om nåt med teknik. Och skärmar. (Jag inser såklart att detta kan innebära att techtrollens kritik var fullt befogad och att hon faktiskt gav omöjliga kommandon, men skit samma. Jag är kvinna och har blivit fostrad av samhället att vara motsägelsefull.)

Utöver filmens tydliga tech-fokus får vi en Bourne-jakt enligt standardformulär 1A. Rogue Matt Damon springer i gränder, hamnar i kravaller i Grekland och använder smarta agenttricks för att gömma sig från CIA in plain sight, allt för att ta reda på SANNINGEN™. Han hänger i vajrar, åker motorcykel och kastar molotovcocktails för att ta reda på SANNINGEN™. Han utlöser brandlarm, talar i telefon och slåss med folk för att ta reda på SANNINGEN™. Han dricker kaffe, åker rulltrappa och står på hustak för att…ja, ni fattar.

matt-damon-jason-bourne

Och det hela funkar rätt bra. Åtminstone första timmen, då filmen håller ett angenämt högt tempo utan att kännas stressig eller alltför forcerad. Vi får en rad nerviga scener med både närvarokänsla och (relativ) realism, även om vi inte bjuds på något särskilt spektakulärt att skriva hem om. Sen når filmen ett lika beklagligt som förväntat stopp. Fokus skiftar, det naturliga tempot försvinner och vi får följa en storyline mot en upplösning som man kan se komma på så långt håll att all magisk förstoringsteknik blir överflödig.

Plötsligt får vi precis den tråkiga hämndaction vi inledningsvis varit förskonade från. Effekterna tappar sin gnista och scen efter scen checkas av som om någon, eller förmodligen alla, i produktionsteamet hade bråttom iväg till firmafesten. Och vem kan klandra dem. Bourne som franschise har för länge sedan spelat ut sin roll, och det finns inget nytt att tillägga i historien som inte redan sagts. Och passande nog inte heller i den här recensionen.

betyg3_5

Skrivet av Adrianna Jalming

Journalist, anglofil, cynisk romantiker. Föredrar eskapism framför realism och vill helst av allt leva i en kostymfilm som utspelar sig i rymden. Älskar science fiction, rom-coms, efterrätter och Tina Fey.