Jeff Bridges sjunger ut i Crazy Heart (Coração Louco)

Inlägg av Måns Lindén den 22 februari 2010 i

Texas, billig bourbon, countrymusik och spruckna livsdrömmar. Där har du ett recept på en film som borde vara riktigt bra. I Crazy Heart spelar Jeff Bridges den gamla nerdekade countryartisten Bad Blake. I första scenen vinglar han ut ur sin bil på en parkeringsplats för att göra ett gig inför en handfull personer i en bowlinghall. Man kan lugnt säga att hans karriär har sett bättre dagar. Han har levt hårt och slarvat bort allt och alla som någon gång har haft något värde för honom. Fyra havererade äktenskap och en förlorad son senare harvar han runt på landsvägar som aldrig tar slut och spelar för småpengar på dekiga barer i små byhålor i den amerikanska södern.

En gång i tiden var han en stor stjärna och skrev odödliga låtar, men en kombination av sprit och livströtthet har gjort låtskrivarpennan slö. Efter ännu en spelning på ännu en sylta blir han intervjuad av journalisten Jean Craddock, fenomenalt spelad av Maggie Gyllenhaal, och det visar sig att hon kan Bad Blakes historia mer än väl. Tämligen omgående blir artikeln som hon ska skriva av underordnad betydelse och en ömsesidig attraktion uppstår. Kärlekshistorian är central i filmen och det är i takt med hur den utvecklas som Jeff Bridges verkligen får briljera som skådespelare. Med små medel och total tonträff gestaltar han en trasig människa som verkligen vill styra upp bitarna, men som har förtvivlat svårt att få till det.

Det är mycket som är fantastiskt bra med Crazy Heart. Soundtracket av T-Bone Burnett är lysande och castingen är gjord med fingertoppskänsla där bland annat Robert Duvall gör en liten men viktig roll. Miljöerna känns lyhört autentiska och fotot är väldigt snyggt. Men det finns några sidospår som inte riktigt utvecklas. Bad Blakes relation till den förlorade son slarvas bort i en alldeles för kort scen och inte heller relationen med Colin Farrells karaktär Tommy Sweet fördjupas tillräckligt. Tommys har lärt sig ”allt han kan” av Blake för att sedan bli superstjärna på egen hand. Det födde en bitterhet hos Bad Blake som inte fick tillräckligt med utrymme i manus. Men filmen är nästan två timmar och det finns gränser för vad man får plats med utan att tappa stringens.

Att Jeff Bridges ser ut som den perfekta hybriden av Waylon Jennings och Merle Haggard plus att han faktiskt både spelar och sjunger själv i filmen skänker onekligen tyngd till gestaltningen. Således har han helt välförtjänt nominerats till en Oscar för både Bästa Skådespelare och Bästa Låt. Det lyckades inte ens Kevin Costner med när han spelade huvudrollen och sjöng ledmotivet i The Postman.

Crazy Heart har svensk biopremiär den 5:e mars