Kim – Recension

Inlägg av Emil Viksell den 17 september 2015 i

Kim 1

Tobias Rydin har tidigare grundat ett konstmagasin, författat en bok och skrivit samt regisserat en kortfilm. Renässansmänniskor (”James Franco:sar”) ska verkligen uppmuntras, det råder en lamslående bliv-vid-din-läst-hegemoni i samhället som är begränsande för både människor och, ja, samhällen. Det har ju också hänt att kreativa människor lyckas väldigt väl när de tagit ett steg från den ena konstformen till den andra.

kim_3

Kim (von Zeipel) tejpar skiten ur tejprullen.

Rydin visar att han behärskar bilder, och att förmedla känslor via rörlig bild, men problemet med Kim är att berättelsen består av flera spår av vilket inget fullföljs ordentligt. Kim (Josefin von Zeipel) är konstnär och kämpar under en sommar med att slutföra sin installation inför debututställningen. Ett konstverk bestående av massa tejp (i verkligheten utfört av konstgruppen NUMEN). Parallellt med detta tvivlar hon på förhållandet med sin pojkvän (Daniel Larsson), träffar en herre (Daniel Gill) som hon inleder en bdsm-relation med, jobbar som ledsagare åt en något äldre, insiktsfull kvinna (Sarah Meijer), hänger med sin polare (Siri Hjorton Wagner) och så vidare.

Kim 5

Plastic-fantastic!

Visst är det en korrekt samtidsiakttagelse, samt livsskildring. Livet består av flera saker, och särskilt när man lever (den utökade) ungdomen med flera sysselsättningar som ska bollas samtidigt. Däri ligger inte bristerna. Snarare är det att Rydin inte verkar vilja utforska något av spåren ordentligt. Han vill berätta flera saker och berättar därmed ingenting ordentligt. En bevekelsegrund för filmen har varit att skildra bdsm-relationer som de verkligen kan vara, och inte den version de blivit inom mainstreamfilmen eller som de ibland beskrivs i media. Kim (von Zeipel) och Johannes (Gill) relation bygger på att de växlar mellan att vara undergiven respektive dominant. Och det är tydligt att Rydin velat framhålla samtyckets relevans för bdsm-relationer i allmänhet och den här relationen i synnerhet. Men det blir som ett plakat som viftas med, man ser vilken scen som så att säga ”bockar av” samtycket, sedan vindlar berättelsen vidare. Rydin uppehåller sig inte vid och gräver inte i något, utan berättar bara en del lite så där flyktigt. Och när storyn är så tunn som den är tappar filmen ibland styrfart helt.

Kim 3

Kim (von Zeipel) och Johannes (Gill).

Jag förstår att det finns människor som vill ge sig in i den där ”meningsutbytet” angående bdsm som förekommit inom film den senaste tiden. Människor som både vill ge en verklighetstrogen bild och försvara ”alternativa” sexuella praktiker. Rydin gör det dock för lite, för löst och för kort. Sedan är det lite ”hipstertejken” på bdsm. Johannes (Gill) glider runt i en skinnjacka vars färg landar någonstans mellan vit och beige samt något slags pietà-motiv möter vanitas-dito på ryggen. Dessutom med djupt urringad t-shirt och ledigt knutna boots. Orka. Det bara osar stockholmsk konst- och modevärld, på ett negativt sätt. Sedan är det en sådan där fest i skogen med rökmaskin, en backanal där folk mer oroar sig för hur de ser ut än ger sig hän åt livets synder – nej, nu var jag väl elak, men det griper helt enkelt inte tag.

Kim 2

Skinnpaj, modell: ”over the top”.

Sedan uppstår det viss sensualitet och kittling i några av sexscenerna, de är faktiskt väldigt väl utförda. Och en del partier samt vissa scener är både fina och talar om någonting, bland annat den scen där ex-pojkvännen Andreas (Larsson) försöker förstå och samtidigt inte alls förstår Kims (von Zeipel) bdsm-relation. Men filmen hade behövt stötas och blötas några fler gånger på manusstadiet, ges mer kropp. Och själva konsten behandlas knappt någonting. Här finns ansatser, men, ”don’t just do, follow through” som mottot löd på en slututställning på någon reklamskola för några år sedan.

Kim har biopremiär 17 september samt VoD-premiär på Njutafilms 18 september.