Logga in

Kingsman: The Secret Service – Recension

Inlägg av Emil Viksell den 30 januari 2015 i

Kingsman 6

”Efter att ha sett trailern så ville jag bara hem och kräkas i en hink för att sedan hälla den över mig till crescendot i Griegs Bergakungens sal.”

Så löd min Onyanserat-kollegas omdöme. Jag tänker inte gola om vem, men som ni förstår är det någon med känsla för det rafflande. Och trots att jag faktiskt fyllde en hink med vomering (eufemismerna blir inte riktigt bättre för det här fenomenet) här i veckan (true story) på grund av matförgiftning så lät jag det inte effektfullt skölja över min kropp till några stigande tonstyrkor. Istället sköljde jag ner avfallet i toaletten enligt basalt hygienisk arbetsmetod. Av en massa anledningar, men i huvudsak av den enkla anledningen att Kingsman: The Secret Service inte var så illa pinkad som befarat.

Efter att James Bond reducerats från gentlemannaspion till effektiv mördarmaskin fanns det uppenbarligen en lucka som behövde fyllas. Det är här Kingsman stiger in. Uppenbarligen, skriver jag, för jag trodde nämligen att jag saknat Bond-flärden ungefär lika mycket som jag saknar min blindtarm (true story). Men Kingsman uppmärksammar mig på en fantomsmärta jag inte visste att jag hade, och lindrar i samma veva denna smärta.

Kingsman 2

Mr. Darcy…?

Eggsy (Taron Egerton) flänger runt på Londons gator i en småkriminell tillvaro. Det enda minnet han har av sin far är en amulett med en telefonnummer stansat på baksidan, avsett att ringas in case of emergency. Och eftersom Eggsy givetvis också hamnar i emergency så slår han numret. Till hans hjälp dyker den propert klädde Harry Hart (Colin Firth) upp. En man som kände hans far. Hart jobbar för Kingsman-organisationen, ett gäng spioner som… ja, är som James Bond är mest. Eftersom en av Kingsman-männen… Kingsmennen… en av organisationens agenter (!) trillat av pinn in action finns det en plats att ansöka. Gissa om Eggsy nappar!? Men inte nog med det, dessutom finns det en onding, IT-oraklet och ”miljöaktivisten” (Samuel L. Jackson) med en sidekick (Sofia Boutella) – med betoning på kick, hon sportar sylvassa benproteser.

Regissören Matthew Vaughn har Kick Ass-filmerna i bagaget, och det är det mycket som känns igen. Full makaron, våld och skämt som på ett eller annat sätt är lokaliserade till de nedre regionerna. Och visst fan är det underhållande. Säga vad en vill om Vaughn, men det är sällan tråkigt. Alla skämt sitter väl inte som ett smäck, men det är mycket roligare än säg Austin Powers. I tid och otid refereras det till Bond, explicit och implicit. Och Kingsman innehåller alla de där sakerna Bond-rullarna gjorde en gång i tiden: humor och prylar.

Kingsman 8

Eggsy (Egerton), Hart (Firth) och Valentine (Jackson).

Slagsmålsscenerna är digitaliserade till sjutton och kommer med en tv-spelskänsla, men funkar rätt väl. Ett gäng starka skådespelare radas upp: Colin Firth, Michael Caine, Mark Strong med flera. Det största problemet är väl egentligen att det inte är någon karaktär som bär filmen hela vägen. Ingen Hit-Girl. Som det också uttryckligen påpekas i filmen så är det ju skurkarna som brukar vara behållningen med Bond-lika filmer. Den läspande, onde IT-miljardären, kräkmagad inför det våld och blod han ändå kräver, Valentine (Jackson) är en fyndig karaktär, men håller inte riktigt hela vägen. Gazelle (Boutella) är än fyndigare hon, med knivskarpa Oscar Pistorius-proteser. Men det är ingenting att hänga upp en hel film på. Inte heller Eggsy (Egerton) får det att hålla i hela två timmar och nio minuter. Han är roligast initialt, precis som det alltid är roligast i superhjältefilmer innan och under tiden hjälten får sina krafter. Sedan ska det ju alltid draaas ut, hjälten ska hitta sitt kall och det ska vara en slutstrid som varar fööör eeevigt.

KSS_JB_D59_05290.CR2

Gazelle (Boutella) och Valentine plotting to DESTROY THE WORLD.

Trots detta är detta en film vars helhet utgör mer än summan av dess delar. Ändå ett slags nödvändig återerövring av Bond-genren, precis som Kick Ass-rullarna vitaliserade superhjälte-genren.

I övrigt kommer filmen med en ny take på de klassiska avslutningsscenerna i Bond-filmerna, de efter att bond fimpat ondingen och skulle chillaxa och ”kamma hem vinsten”. Här i form av en vulgär lustighet, både visuellt och manusmässigt, som involverar den svenska prinsessan Tilde (!), spelad av Hanna Alström. Alltså, det är så over the top att jag inte har någon aning om huruvida det är kul eller bara Family Guy. Jag har både sett och hört värre, men sådant där är ju beroende av kontext. Det rör analsex – så, nu fick jag sätta det ordet på pränt på The Internets, hoppas på KLICKBOMB.

Kingsman: The Secret Service har premiär 30 januari.