Leave No Trace – berör och lämnar ett stort avtryck

Inlägg av Anette Hamel den 20 oktober 2018 i

Leave No Trace

Will och hans 13-åriga dotter lever sedan många år ett harmoniskt och isolerat liv i en skogspark utanför Portland, Oregon. En dag förändrar ett ödesdigert misstag deras liv.

Mer än så vill jag inte avslöja om handlingen. När jag såg filmen i slutet av sommaren hade jag dessförinnan medvetet undvikt att ta reda på mer. Jag blev väldigt berörd och har flera gånger därefter tänkt på människorna det handlar om. Har exempelvis funderat på om det finns någon i mitt eget närområde som lever ett liknande liv. Det här är en film som stannar kvar och den fick åtminstone mig att se tillvaron från ett nytt perspektiv, vilket jag är tacksam över.

Skådespeleriet av Ben Foster och nykomlingen Thomasin McKenzie är väldigt bra, likaså filmens foto, regi och manus. Leave No Trace är gjord av Debra Granik som regisserade Winter’s Bone (2010) och därmed gjorde att Hollywood fick upp ögonen för Jennifer Lawrence. Filmen är baserad på Peter Rocks bok ”My Abandonment”.

Leave No Trace är en film som säkerligen inte tilltalar alla. Det är mycket tystnad och emellanåt händer det inte så mycket som för handlingen framåt. Jag tyckte att det var effektfullt och följde med stort intresse denna fascinerande historia från början till slut. Det är jag säker på att många andra också kommer att göra, men välj ditt sällskap väl eller se den ensam. För övrigt hade jag samma rekommendation för filmen På Chesil Beach som jag recenserade i somras. Fel sällskap kan verkligen totalförstöra en filmupplevelse!

Slutligen vill jag även tipsa dig om att i möjligaste mån undvika att se filmens trailer för den spoilar på tok för mycket. Så otroligt onödigt! Gå hellre till biosalongen utan att ha läst så mycket om filmen. Då kommer du att få mycket större behållning av Leave No Trace. Filmens titel överensstämmer med dess handling, men inte med känslorna den river upp.

Leave No Trace har biopremiär den 26 oktober

Skrivet av Anette Hamel

Filmvetare som jobbar på världens bästa kommunikationsskola. Älskar Hollywoodgalor. Väldigt intresserad av casting. Har en förkärlek till skådespelare som brister ut i sång. Ser helst filmer och serier som utspelar sig i kontorsmiljö, på en skola eller i rymden.