Los Espookys – Småsurrealistisk skräckmyskomedi

Inlägg av Emma Stormdal den 15 juni 2019 i

Recension Serier & TV

HBO´s nya tvåspråkiga komediserie Los Espookys är en liten karamell. Söt, färgsprakande och oväntade smakkombinationer.
Efter att ha anordnat sin systers Quinceañera med skräcktema, får Renaldo frågan om han tar beställningar. Han och hans vänner bestämmer sig för att starta ett företag, Los Espookys, som specialiserar sig på skräck. Men förfrågningarna sträcker sig utanför vanliga fester. Den första kunden är en präst som behöver hotta upp sin image med hjälp av att fejka en excorsism. Los Espookys består av horrorfantasten Renaldo (Bernardo Velasco), chokladimperiearvtagaren Andrés (Julio Torres), den smarta men uttråkade tandsköterskan Ùrsula (Cassandra Ciangherotti)  och hennes naiva syster Tati som spelas av Ana Fabrega.

Los Espookys är en smått surrealistisk skräckkomedi som är egen i sitt slag. Man växlar med lätthet mellan spanska och engelska utan att det känns tvingat och som det ger en extra dimension till både handling och till själva uttrycket. Jag önskar att det var mer vanligt förekommande. Cinematografin är stundtals smått fantastisk för att vara en komediserie. Dels i de mer drömlika sekvenserna med Andrés och hans inneboende demon. Den jättelika vattenvarelsen som lovar att berätta om hans ursprung. Men också i scenerna med honom och hans adoptivföräldrar. Alla karaktärer har sin speciella funktion, men såklart blir man mer förälskad i några. Andrés påminner lite om nycirkusartisten Katla (Olof Wretling) som förekommer i radioprogrammet Mammas Nya Kille och i humorgruppen Klungans föreställningar. Känslig och over the top.

Om SNL-gudfadern Lorne Michaels har lagt sin beskyddande hand över ens projekt vet man att man är i hamn. Om man dessutom har det tvåspråkiga komedivirtuosen Fred Armisen som affischnamn är det såklart bonus. Men det är egentligen olyckligt att man tryckt så mycket på dessa två i sin medianärvaro. Visst, Armisens karaktär den professionelle bilparkeraren Tico är hjärtnupande men det är inte han som är Los Espookys. Han är en sidokaraktär, om än rolig med sin speciella Fred Armisen-stil som påminner om den karaktär han gjorde i Brooklyn Nine-Nine.

Los Espookys är det oväntade och roliga manuset och dialogen, skrivet till största delen av Julio Torres som spelar Andrés och Ana Fabrega som spelar Tati. Det är den minimalistiska och samtidigt melodramatiska skådespeleriet – som egentligen inte borde gå att göra, men det är det enda sättet jag kan beskriva det på. Och det är den fantastiska kostymdesignen, både Los Espookys monsterproteser och kostymer och i Andrés extravaganta outfits. Jaja, jag är lite kär i Andrés.

Los Espookys har premiär 15 juni på HBO Nordic

Skrivet av Emma Stormdal

Sykunnig exskådis och filmvetare som gillar roliga replikskiften, snygga dramaturgiska linjer och medveten välgjord kostym. Letar efter det överraskande familjära.