Only Lovers Left Alive – Recension

Inlägg av Ingrid Forsberg den 14 februari 2014 i

only-lovers-left-alive-001

Recensionen publicerades första gången den 26 november 2013.

Adam och Eve är vampyrer. Deras kärlekshistoria har pågått i hundratals år, men nu bor de i varsin stad – Eve i Tanger i Marocko och Adam i Detroit. En stad som med sina övergivna hus och stadsdelar passar honom utmärkt, då han lättare kan leva i skymundan och inte väcka uppmärksamhet. Det slitna huset i stadens utkant har han fyllt med instrument och ljudinspelningsutrustning, och han spenderar sin tid med att spela in suggestiv instrumental rock. Hans låtar börjar väcka uppmärksamhet i musikkretsar, men med hjälp av sin medhjälpare och fixare Ian (Anton Yelchin) – som inte vet att han är vampyr utan antagligen bara tror att han är en excentrisk och skygg bohem – håller han sig undan. Eve förenas med Adam i Detroit, men när hennes jobbiga lillasyster Ava (Mia Wasikowska), som de inte träffat på 87 år, dyker upp bryts deras lugna tillvaro.

onl

Adam med en av sina otaliga gitarrer

Rollsättningen är helt fenomenal i Only Lovers Left Alive. Tilda Swinton och Tom Hiddleston är helt perfekta i sina roller, både när det gäller utseendet och det coola lite eteriska skådespeleriet, där det även finns plats för torr humor. Tilda Swinton har verkligen ett helt fascinerande utseende, och som Eve ser hon nästan genomskinlig ut i sitt vitblonda hår och bleka ögonbryn och ögonfransar. Tom Hiddleston har genom sin roll som Loki i Thor-filmerna fått en enorm fanbase, och han passar ju även perfekt i sådana här indie-sammanhang. Är han månne lite av en ny Michael Fassbender? Går hem mycket bra hos både män och kvinnor, rör sig bekvämt mellan genrer och ger dessutom ett väldigt ödmjukt intryck i intervjusituationer. Faktum är ju att Fassbender dessutom var den som först var påtänkt för rollen som Adam.

only-lovers-left-alive-tilda-swinton

Den lille snappsen

Jarmusch gör helt klart sin egen version av vampyrgenren i Only Lovers Left Alive, som inte riktigt går att jämföra med något annat. Adam och Eve har fått hitta sina sätt att få tag på blod i den här världen (vilket i Adams fall involverar absurt komiska scener på ett sjukhus, inklusive en doktorsförklädnad som ser minst sagt misstänkt ut), och scenerna när vampyrerna får sina bloddoser är fantastiska. För övrigt är det inte mycket huggtänder och blottade halsar i den här filmen. Men en sak som däremot är tydlig är att de levt i hundratals år, eftersom de refererar till en mängd kulturpersonligheter som de känt och som levde för länge, länge sedan. Eves vampyrvän i Tangers, spelad av John Hurt, heter dessutom Christopher Marlowe. Ni vet, dramatikern som kanske egentligen var den som skrev Shakespeares pjäser?

Precis som i många av Jarmuschs filmer så händer det egentligen inte så mycket i Only Lovers Left Alive. Men det gör inget, det är en film som är väldigt skön att sjunka in i, med ett fantastiskt soundtrack  (den holländske lutspelaren Jozef van Wissem fick pris i Cannes för sin musik, och den skapar verkligen en perfekt stämning som länkar ihop den gamla och den nya världen som vampyrerna har levt och lever i), väldigt vackert foto, scenografi och fascinerande och många gånger väldigt rolig dialog. Jag tycker väldigt mycket om den.

Only Lovers Left Alive har biopremiär den 14 februari