Marshland – Recension

Inlägg av Ingrid Forsberg den 25 september 2015 i

marshland

Det är 1980, i södra Spanien, bara några år efter diktatorn Francos fall. I en gudsförgäten liten stad i slättlandet utanför Sevilla i Andalusien försvinner två unga kvinnor, och två poliser kallas dit från Madrid för att undersöka fallet som snart visar sig vara brutala mord. Och det är inte första gången unga kvinnor försvunnit i staden.

Marshland (La isla mínima) har kallats ”en spansk True Detective”, och jämförelsen är verkligen inte särskilt långsökt. Poliserna Juan (Javier Guttiérrez) och Pedro (Raúl Arévalo) är två helt olika personligheter, som inte direkt älskar varandra men ändå är ett bra utredningsteam. Juan är den gruffigare, som har närmare till våldsamheter, medan Pedro är mer eftertänksam och svårmodig. Känns det igen? Miljön kring floden Guadalquivir, med träskmarkerna, flodkräftorna, risfälten och de dammiga vägarna skapar liknande ödesmättade känslor som man får av Louisiana-miljöerna. Det är fattigt och slitet, och kvinnorna är utsatta.

Det är inget fel med det här, det är inte så att det är någon pinsam kopia, men de här faktorerna är mycket det som utmärker filmen. Deckarhistorien i sig är spännande, visst, men inte något alldeles speciellt. Utan det är just stämningen (med Julio de la Rosas musik), miljöerna och fotot (bland annat fantastiska flygbilder över träskmarkerna och flodsystemen) som är den främsta behållningen.

marshland

Det faktum att Spanien 1980 fortfarande var en alldeles ung demokrati – den nya demokratiska författningen skrevs under 1978 – präglar också filmen, fast mer i bakgrunden. Det är detaljer, som Franco-klotter på väggar och att polisernas chef påpekar att ”det här är faktiskt ett demokratiskt land, och då kan man inte bara anhålla någon hur som helst”. För de verkar befinna sig i något av ett gränsland, där främst Juan fortfarande präglas av den gamla tiden och dess metoder. Där man som polis kanske inte riktigt behöver något tillstånd för att avlyssna människors telefoner, och där mutor och våld vid förhör är något man tar till när det behövs. Och vi får hintar om polisernas bakgrunder och ståndpunkter, där man ganska snart inser att de inte står på samma sida politiskt. Men det är just bara hintar, och det här är en del jag gärna skulle sett utvecklas lite mer. Jag tänker mig till exempel i en en miniserie på tv där det funnits mer tid och plats för att lära känna de här personerna och deras bakgrunder. Samtidigt inser jag ju att det för en spansk publik måste uppfattas på ett helt annat vis. En historisk kontext som präglar det samhälle där man lever, och som man kanske själv till och med har upplevt, behöver antagligen inte mer än små hintar för att sätta sin prägel på en deckarhistoria, precis som regissören Alberto Rodríguez har gjort med Marshland.

betyg3_5

Marshland har biopremiär den 25 september