• Lindman1 on Deep Blue Sea 2 – Hajar som pajar

En helt rimlig frågeställning. Jag har alltid plats för hajar, dinosaurier, seriemördare och rymdvarelser. En härlig blandning men tyvärr också...
    Posted 4 juni, 2018

Mission Impossible – Ghost Protocol

Inlägg av Måns Lindén den 27 januari 2012 i

Tom som spöke

När Ethan Hunt och IMF beskylls för att ha bombat Kreml klipper den amerikanska staten plötsligt alla band till organisationen, något presidenten kallar ”Ghost Protocol”. Utan resurser eller manskap måste Ethan hitta ett sätt att rentvå sin organisations namn och dessutom förebygga ännu en terrorattack.

När jag berättade för mina vänner att jag skulle se Mission Impossible 4, och dessutom såg fram emot det möttes jag av skeptiska blickar och den rätt självklara frågan: Varför då?

Visst, Tom Cruise är utan tvekan fortfarande världens största filmstjärna men för mig är och förblir han mest en scientologdvärg med för högt uppdragna jeans. Vill jag ha högoktanig action tycker jag fortfarande att Bourne-filmerna övertrumfar det mesta inom genren. Den enskilt största anledningen att jag ville se Ghost Protocol var att Brad Bird, mannen bakom den absolut bästa Pixar-filmen The Incredibles, stått för regin. För trots att Mission Impossible-franchisen i mångt och mycket är The Tom Cruise Show har han i egenskap av producent alltid varit mån om att ta in visionära regissörer. Brian DePalma, John Woo och J.J. Abrams är alla regissörer med tydliga idéer och egenheter. Så även Brad Bird, men att ta steget från den animerade världen till traditionell spelfilm känns kanske spontant inte som det mest självklara men Bird gör det med den äran.

Ska jag ta mig an uppdraget eller inte?

Efter ett skickligt koreograferat fritagande av Ethan Hunt från ett fängelse i Moskva sätter filmen igång och rullar iväg i ett rasande tempo och stannar egentligen bara upp när filmmakarna känner att skådespelarna måste sätta sig ner och sammanfatta vad som har hänt och vad de vill göra. Vilket är helt överflödigt eftersom intrigen är barnsligt enkel.

Hej, jag är ond

Innan Kurt Hendricks (Michael Nyqvist) blev superskurk arbetade han som kärnfysiker på KTH. Där fick han den über-Nietzscheanska idén att det enda sättet för mänskligheten att överleva är att upplåna den och börja om på ny kula. Så han gör det som de flesta världsutplånare brukar göra; han nästlar sig in i djupaste Kreml och stjäl kärnvapenkoderna för att iscensätta ett kärnvapenkrig mellan USA och Ryssland. Efter att ha kommit över koderna spränger han halva Kreml i luften och lyckas lägga skulden på Ethan Hunts gäng vilket leder till att IMF läggs i malpåse och chefen Tom Wilkinsson tvingas sammanbitet konstatera att nu är det Ghost Protocol som gäller. Det innebär att USA inte längre vill kännas vid IMF, så agenterna tvingas därför jobba under radarn helt utan support. Jakten startar och jordens existens står på spel.

Burj Khalifa

Brad Bird har förstått att Ethan Hunt (Tom Cruise) i grund och botten är en seriefigur som måste sättas i en humoristisk kontext. Simon Pegg är bättre än någonsin som den roliga sidekicken och balanserar upp Tom Cruises bekymmersrynka genom resan som tar oss till Budapest – Moskva – Dubai – Mumbai och Seattle. Redan i den obligatoriska scenen, där Hunt får uppdraget, förstår vi att nu gäller andra regler. När meddelandet ska självförstöras händer ingenting och Hunt tvingas gå fram och bokstavligt talat slå sönder lådan för att den ska börja ryka. Att tekniken sviker är ett genomgående tema i filmen.

Bird återanvänder skickligt ett av huvudpersonen i The Incredibles viktigaste karaktärsdrag; tvivlet. För första gången i Mission Impossible-filmerna får man se Ethan Hunt tveka inför alla spektakulära lösningar. Han inser helt enkelt sin dödlighet och det gör att man bryr sig så mycket mer. Tom Cruise blir, hur konstigt det än kan låta, mänsklig. Actionscenerna är samtliga av högsta kvalitet. Klättrings-sekvensen på Burj Khalifa (se bilden) är visuellt hisnande och tekniskt sett helt obegriplig. Jag skulle ge väldigt mycket för att se hur den scenen är filmad.

Mission Impossible – Ghost Protocol är en spektakulärt underhållande film och man bara kan ha överseende med den bisarrt osannolika handlingen. Och det måste man ju eftersom logik och action är som olja på vatten.

Mission Impossible – Ghost Protocol  har biopremiär den 27:e januari