Now You See Me 2 – Now I see you again

Inlägg av Eduardo den 15 juni 2016 i

Orginalgänget

Orginalgänget

2013 landade Now You See Me, en film om fyra magiker vars högsta önskan förmodligen hade varit att få vara permanent inhyrda vid något flådigt hotell längs med The Strip. På direktiv från hemlighetsfulla organisationen “The Eye” uppträder de tillsammans som “The Horsemen” och genomför ett antal shower som i ärlighetens namn är helt fantastiska eller också omöjliga beroende på hur man ser på det. Dessa shower innefattar för det mesta att stjäla från de rika och ge till de fattiga, vilket göder konflikten i filmen. De genomför kriminella handlingar till FBI-agenten Dylan Rhodes (Mark Ruffalo) stora fasa, men i och med att de är så himla duktiga magiker hinner de alltid iväg i sista sekund, och folket älskar ju en Robin Hood-berättelse så det är ju givetvis ingen som står på FBI:s sida i det hela.

Tillskotten

Tillskotten

Uppföljaren tar vid drygt 18 månader efter händelserna i orginalet. Daniel Atlas (Jesse Eisenberg), Jack Wilder (Dave Franco), och Merritt McKinney (Woody Harrelson) har legat lågt och är ivriga att göra stordåd som “The Horsemen” igen. Henley Reeves (Isla Fisher) får vi subtilt förklarat för oss att hon hoppat av och med största sannolikhet lever ett s.k. normalt liv någonstans. I stället blir de påtvingade en ny kollega i Lula (Lizzy Kaplan). “The Horsemen” har under tiden blivit jordens största popkulturfenomen, och hela världens magiker är gröna i ansiktet av avund. Därför känns det inte helt ologiskt när det plötsligt finns någon som totalt överrumplar våran hjälteliga.

Varken denna film eller föregångaren är dock filmer som bejakar logik särskilt mycket. Det hör inte hemma här, lika lite som skratt hör ihop med The Road. I princip alla trick de genomför i ettan är ju fysiskt omöjliga men släpper en tanken av att allting skall funka rent logiskt så är det ganska kul att sitta med publiken och i alla fall låtsas att bli överrumplad. Det var en guilty pleasure för mig.

Finns i sjön

Go fish!

När världens bästa magiker då kollektivt blir hånade och förlöjliga det första som händer, ja då uppstår viss problematik och följden är att vi knappt får se dem göra något innan slutet på filmen. Spelet är genomgående bra men karaktärerna är papperstunna och i kombination med en berättelse som har både lägre tempo och färre vändnigar än föregångaren, så lyfter det aldrig riktigt.

Helt katastrofalt är det ändå inte. Lizzy Kaplan är en frisk fläkt och genuint rolig. Även om detta inte är det projekt som bäst utnyttjar hennes talang, så fyller hon filmen med samma utstrålning som jag är van vid att se från henne. Även Woody Harrellson får en hel del skratt då hans karaktär i tvåan begåvats med en tvillingbror (har Woody någonsin sett så bra ut som i permanentad peruk?). Tyvärr så är ju detta inte någon karaktärsdriven film direkt, utan det är handlingarna som räknas och på den fronten är det rätt fattigt under en stor del av filmen.

En kan inte vara bäst på allt. Typ hålla kortleken åt rätt håll

Under en överdrivet lång heist-sekvens där de slänger ett kort fram och tillbaka till varandra—så många gånger att jag börjar fundera om scenen är något dåligt försök att hypnotisera publiken—så känns det mest som att man tittar på den där farbrorn som visar något avdankat kort-trick på en släktträff snarare än en påkostad och framgångsrik Vegas-magiker. Även det metakomiska guldkornet i att rollsätta Daniel Radcliffe som skurk i en film om magiker är bortkastat. Han låter mest brittisk och uttråkad i en roll som hade kunnat bli något slags sliskigt och neurotiskt  skurk alter-ego till Harry Potter-rollen som han till vår generations oundvikliga död förknippas med.

Problemet med Now You See Me 2 är inte nödvändigtvis att det är en dålig film. Här finns en del skratt och underhållning att hämta. Problemet är att vi har sett exakt den här filmen förut fast med högre tempo, mer spänning, och bättre exponering av det folk vill ha (häftiga magi-föreställningar). Det som i tvåan skulle kunna varit en twist känns mest slentrianmässigt och ganska väntat. Med detta sagt, så tror jag att de som gillade ettan även kommer uppskatta uppföljaren, om än lite mindre.

Recenserad av Oscar Stegland

Skrivet av Eduardo

Fascinerad av det ostrukturerade och det hopplösa. Stadsplanerare som anser att fler filmer borde ses i sin rätta urbana miljö – filmen är bara en del av upplevelsen. Tycker allt blir bättre på danska. Gillar överlag inte TV-serier.

Fler inlägg av Maila Eduardo