Ocean’s 8 – skådespelartalang slösas bort i Hollywoods jakt på nyinspelningar

Inlägg av Cissi Eriksson den 27 juni 2018 i

Nu är det dags för syrran till Danny Ocean (George Clooney) att föra vidare familjens kriminella arv. Debbie Ocean (Sandra Bullock) har suttit fem år i fängelse för ett bedrägeri hon gjorde tillsammans med sitt ex Claude Becker (Richard Armitage), som sålde ut henne för att rädda sitt eget skinn. Eftersom Debbie har fått den tjuvaktiga ådran med bröstmjölken behöver hon även lite pengar på kontot. Hon bestämmer sig för att stjäla ett halsband signerat Cartier gjort av 3 kg diamanter värt 150 mille (dollars) som har förvarats i ett bankvalv under 50 år. Stölden ska ske på The Metropolitan Museum of Arts årliga gala där filmstjärnan Daphne Kluger (Anne Hathaway) är värd och skall kvällen till ära bära halsbandet ackompanjerad av två vakter. Till detta lilla projekt behöver Debbie 7 medhjälpare och 20 tusen dollar. Lätt som en plätt!

Anne Hathaway med det berömda halsbandet som beundras av Helena Bonham Carter.

Där har ni handlingen i nya versionen av Oceans-filmerna med kvinnliga banditer denna gång. Det är ingen dålig cast man har fått tag på och jag förstår verkligen behovet av produktplaceringen på mer än ett sätt då lönerna måste ha slukat merparten av budgeten. Tre Oscarsvinnare (Bullock, Hathaway och Cate Blanchett), Rihanna som har vunnit några Grammys, Sarah Paulson är Emmy-vinnare osv. Ja, ni förstår att här finns det inga småsummor men med all rätt, de kan sin sak dessa kvinnor.

Man ska aldrig jämföra en nyinspelning med sitt original (modernare original ska jag påpeka) men det är svårt att låta bli. Steven Soderbergh är en av mina absoluta favoritregissörer och nu har han ”bara” tagit en av producentrollerna. Tyvärr så märks detta i Ocean’s 8. Man har fokuserat mer på filmstjärnorna än på arbetet bakom kameran. Den lättsamma charm som Soderbergh lyckades regissera sina stjärnor med i tidigare Oceans-filmer har ersatts av en opersonlig och tillgjord överdådighet. Manusförfattarna Gary Ross och Olivia Milch får inte till dialogen som med sina försök till humor oftast faller kort istället för att bollas fram och tillbaka som tidigare. Man drar på smilbanden med jämna mellanrum men mer är det inte tyvärr. Skådespelarna verkar inte ges utrymme att improvisera utan det känns på tok för stramt.

The gang minus Rihanna.

Istället för att tillskriva karaktärerna personligheter har man beskrivit dem utifrån deras jobb och kriminella färdigheter. Det är en samling riktigt roliga skådespelare vi har att göra med men de får ingen speciellt vass dialog att jobba med. Det räcker tyvärr inte bara med utstrålning och charm, en bra dialog kan få vilken skådespelare som helst att skina extra klart. Dialogen blir ett misslyckat och ocharmigt försök till att kopiera föregångarna och jag undrar varför man inte anlitade tidigare manusförfattare som gjorde ett ypperligt jobb. Det räcker inte bara med en dyr och tillsynes perfekt yta (filmen är en dröm för alla modeintresserade), det måste finnas substans och hjärta med i ekvationen för att det skall ge utdelning. Regissören Gary Ross har ett smörgåsbord av den finaste sortens talang att gå loss på men det känns som om han inte vågar utmana utan förlitar sig på att filmstjärnorna läser sina repliker och så var det med den saken.

När den stora stöten sätts i rullning hoppas man att det kommer hända grejer och bli oväntade vändningar som gjorde de tidigare filmerna så njutningsfulla, men det blir bara förutsägbart och slarvigt. Inte heller möter gänget på så många problem och om de gör det så verkar problemen lösa sig av sig själv. Lätt som en plätt var det och blir automatiskt ospännande.

Filmens höjdpunkt är programledaren och komikern James Corden som försäkringsagent.

Tyvärr så känns det som att dessa fantastiska skådespelare endast blivit anlitade på grund av sin könstillhörighet och inte på grund av den omåttliga talang de besitter. Man hade kunnat göra stordåd med rätt manus och regissör men i Hollywoods galna jakt på nyinspelningar är Ocean’s 8 en av förlorarna. Roligast med filmen är komikern och programledaren James Cordens inhopp som försäkringsagent på jakt efter halsbandet. Han har de roligaste replikerna och jag misstänker att han har skrivit dem själv då den brittiska humorn skiner igenom. Jag önskar att se gänget igen, men med rätt förutsättningar, så gör om och gör rätt för det borde vara olagligt att inte ge skådespelare av denna kaliber något riktigt gott att bita i. Ocean’s 8 är underhållande för stunden och fungerar ypperligt om man bara vill stänga av hjärnan under två timmar men det blir tyvärr inte minnesvärt.

Oceans´s 8 har premiär idag den 27:e juni

Skrivet av Cissi Eriksson

• Olof