Patriots Day – Recension

Inlägg av Eduardo den 31 mars 2017 i

patriots4

En relativt talande poster

I april 2013 så skakades Boston marathon av två bombexplosioner som kom att ta livet av tre civila och skada otaliga åskådare. Omgående konstaterades det att USA hade drabbats av det största terrordådet sedan 9/11 och de följande dygnen kom att totalt domineras av medias och polisens jakt på de misstänkta gärningsmännen. Timme för timme så samlades nationen kring de senaste nyheterna om vilka som var misstänkta eller låg bakom och vart dom gömde sig nu för att slutligen kunna följa live när jakten kom till sitt slut.

Patriots day beskriver detta händelseförlopp, och framförallt organiseringen bakom jakten – hur rättsväsendet måste sammarbeta över byråkratiska gränser, mot media och en ständig kamp mot klockan – en spänning som levereras trots att merparten av tittarna säkerligen vet om hur det hela slutade.

asdasd

Marky Mark som p-lisa

Mark Wahlberg spelar polisen Tommy Saunders som är tvångskommenderad till att övervaka loppet och snabbt hamnar han i händelsernas epicentrum och följer jakten på de misstänkta gärningsmännen. Tommys historia vävs samman med ett flertal andra personers synvinklar (baserat på verkliga karaktärer) – bland andra terroristernas – för att skapa en heltäckande bild av dådets omfattning vilket kan komma att bli lite väl spretigt. Perspektivet från terrorbröderna Dzhokar (Alex Wolff) och Tamerlan (Themo Melikidze) Tsarnaev hör till de mer intressanta – sett till den stora skillnaden mellan bröderna i ålder, språkbruk och kanske framförallt integrationen i det amerikanska samhället. Där den äldre Tamerlan verkar ha ställt sig mer utanför är den yngre Dzhokar som vilken annan collegekille som helst. Filmen berättar aldrig något mer om radikaliseringen eller motiven bakom det hela vilket kan tyckas som en missad chans men samtidigt är det inte syftet med en patriotrulle att ge några såna förklaringar.

asdasd

Marky Mark som polis

Filmen är skickligt genomfört och spänningen är tätt vilket är beundransvärt men tanke på att vi vet hur det går men bristen på nyanser eller reflektioner gör att det blir tradigt och alltför högtravande. Patriots day är i slutändan inte mycket mer än vad titeln skriver – en patriotisk film vars främsta syfte är att behandla USA största nationella tragedi efter 9/11 utan några större nyanser.  Hur charmig Bostonaccenten än är och hur många olika livsöden som vävs in blir det aldrig mer än en patriotiskt homage till sig själv.

Patriots day har premiär fredag den 31:a mars

betyg1_5

Skrivet av Eduardo

Fascinerad av det ostrukturerade och det hopplösa. Stadsplanerare som anser att fler filmer borde ses i sin rätta urbana miljö – filmen är bara en del av upplevelsen. Tycker allt blir bättre på danska. Gillar överlag inte TV-serier.

Fler inlägg av Maila Eduardo