Rampage: Big meets bigger – Genmanipulerade monster och testosteron till förbannelse

Inlägg av Cissi Eriksson den 12 april 2018 i

Primatologen Davis Okoye (Dwayne Johnson) brukade vara soldat och åka runt i världen och försvara vilda djur mot tjuvskyttar. Då räddade han albino gorillan George som han nu har hand om i ett djurreservat i San Diego. Dessa två är riktiga homies och kommunicerar med varandra via teckenspråk. Allt är frid och fröjd tills den onda syskonduon Wyden där systern Clarie (Malin Åkerman) är den onda hjärnan medan hennes pucko till bror bara hänger med i utvecklingen av ett farligt ämne som gör djur extremt stora och aggressiva. Syskonen har förlagt forskningen i rymden men hör och häpna – det går käpprätt åt skogen och ämnet hamnar på jorden och infekterar gorillan George, en varg och en alligator.

Dwayne ”The Rock” Johnson, Naomie Harris och Jeffrey Dean Morgan.

Rampage: big meets bigger är baserat på datorspelet Rampage som går ut på att jättemonster skall förstöra städer och undvika militären. I 9 av 10 fall brukar ju inte spelidéer som blir film fungera om man går tillbaka och rotar i arkiven och gissa vad? Inte den här gången heller. Det regnar klyschor och testosteronet sprutar, kunde riktigt känna hur jag fick hår på bringan och bredare axlar ju längre filmen pågick. Davis bildar en allians med doktor Kate Caldwell (Naomie Harris) som är uppfinnaren bakom det farliga ämnet och hon har en gås att plocka med syskonen evil som behandlade henne orättvist. Men trots en examen från Stanford och en doktorstitel måste hon ändå räddas av ”The Rock” hela förbannade tiden. Vi får även göra bekantskap med självgoda cowboy-polisen Harvey Russell (Jeffrey Dean Morgan, som verkar ha fastnat i sin The walking dead karaktär Negan) som försöker hjälpa till att stoppa testosteronstinna militärer från att hellre spränga Chicago i bitar framför att ge monstren motmedlet.

Rör inte min kompis!

CGI-effekterna är ok och jag tycker filmens budskap om att tjuvskytte är vedervärdigt är bra men annars är detta en katastrof som jag inte för mitt liv kan förstå fick finansiering. För billig kan den inte ha varit att producera. Dwayne Johnson är en av de bäst betalda skådespelarna i världen (ytterligare ett av alla världens mysterium) och specialeffekter är ju inte direkt gratis. Det är fyra (!) manusförfattare av filmen och ändå är dialogen skrattretande övertydlig, stel och klyschig. Som när militären försöker göra något åt de muterade monstren och vi som biobesökare förstår att det inte fungerar utbrister Davis: ”De kan inte stoppa dem, vi måste få tag på motgiftet”. NÄHÄ, det menar du inte mannen?! Jag förstår att jag inte tillhör filmens målgrupp vars medelålder förmodligen är 10 men detta var onödigt dåligt även för kidsen. I en av slutscenerna säger Davis: ”Jag behöver en drink”. Man behöver snarare en hel flaska för att ta sig igenom eländet.

Rampage: Big meets bigger har premiär 13:e april

Skrivet av Cissi Eriksson