Recension: Resident evil: The final chapter

Inlägg av Eduardo den 3 februari 2017 i

Nytt gäng med samma uppdrag

Nytt gäng med samma uppdrag

Resident evil: the final chapter är den sjätte(!) installationen i filmserien om hjältinnan Alices (Milla Jovovich) kamp mot virusinfekterade zombies som är lite löst baserad på de populära Resident Evil-spelen och, som titeln antyder, den avslutade delen av filmserien. Kanske lite bra det.

Den femte filmen avslutades med att Alice och hennes dåvarande gäng skulle ha en sista episk fight mot horder av zombiemonster – en fight som tittaren missade då filmen hoppar in några månader efter den femte filmen istället. Eftersom ingen har koll på vad som hänt i dom tidigare filmerna så körs en snabb tillbakablick och vi får veta att världen såklart är fortfarande är ett brunt ökenhelvete med massa zombies i samt att människorna tydligen inte vann den där slutfighten.

asdasdas

Karaktärerna har officielt namn men tror 99% av publiken kommer missa det.

Men det var då det och nu är det andra puckar! Företaget med den snygga loggan, Umbrella (som startade hela zombivågen), ska nu utplåna hela mänskligheten EN GÅNG FÖR ALLA inom 48 timmar och huvudkaraktären Alice måste såklart stoppa det hela. Utrustad med en digitalklocka som tickar ned så rullar Alice runt i ödemarken, hittar ett nytt kompisgäng (vad som hände med gänget från 5:e filmen får vi såklart aldrig veta dom bara försvann mellan filmerna precis som gänget från film 4 osv osv). Tillsammans levererar dom nya oneliners till döva zombisar innan dom blåser skallen av dom. Allt är precis som vanligt alltså.

Det blir ganska snabbt tradigt då allt som visas har behandlats i de tidigare filmerna och eftersom det just finns fem tidigare delar så blir det lätt lite vimsigt för nya tittare – vem är vem, vem åt vem osv. Filmen gör ett ganska halvambitiöst jobb att försöka återberätta stora delar och härledda storyn till tidigare delar utan att för den delen lyckas speciellt bra. Samtidigt som man försöker flörta med fansen från de tidigare filmen genom tillbakablickar och referenser vilket blir rörigt för alla inblandade. Sammantaget med den bleka storyn gör att det hela hade passat bättre som en transportsträcka till en bättre avslutande film – typ den föregående Resident evil: Retribution.

asdasd

Resident evil 4 eller 5? Resident evil 6 faktiskt!

Jag har inte haft något emot de tidigare filmerna i serien (och absolut inget guilty pleasure) – tvärtom har jag funnit dom hyffsat underhållande och tyckt det varit kul att se karaktärer från spelen dimpa ner lite här o var men den här gången tar det slut. När Alice ännu en gång samlar ihop ett gäng och beger sig till Umbrellas högkvarter The Hive (ännu en gång ett superkomplex under jord) så är det inte deja vu – det är ett plagiat på sig själv för fjärde gången. Allt som sker har skett i dom andra rullarna samtidigt som manuset och karaktärerna här är tunnare än någonsin. När det hela är slut är det inte en ny film jag sett utan snarare slasket från de föregående filmerna som satts samman – något inte ens jag kan rekommendera.

Resident evil: the final chapter har premiär idag 3/2

betyg1_5

Skrivet av Eduardo

Fascinerad av det ostrukturerade och det hopplösa. Stadsplanerare som anser att fler filmer borde ses i sin rätta urbana miljö – filmen är bara en del av upplevelsen. Tycker allt blir bättre på danska. Gillar överlag inte TV-serier.

Fler inlägg av Maila Eduardo