Terminator Genisys – Recension

Inlägg av Adrianna Jalming den 25 juni 2015 i

terminator-genisys-script-matth-smith-character

Adrianna: ”I’ll be back” lovade Arnold Schwarzenegger så tidigt som 1984 i The Terminator, och såhär i efterhand kan man konstatera att han hade rätt. Terminator: Genisys är fjärde gången i ordningen som The Governator spelar monstermaskin gone myskille, och med tanke på filmvärldens slappa uppföljarmani skulle ingen bli förvånad om det blev minst lika många gånger till. Men jag hoppas ändå, naivt och innerligt med hela min varelse, att det får räcka här. För den här filmen är ingenting annat än själslig misshandel för någon som fortfarande håller T2:Judgment Day som en av de bästa actionfilmerna någonsin.

Handlingen, i korthet, går ut på att John Connor skickar Kyle Reese tillbaka i tiden för att beskydda (och ligga med) Sarah Connor – med andra ord exakt det som sker i den första Terminator-filmen. Men sakta i backarna, inte exakt som i den första filmen trots allt, för när kåt-Kyle dimper ner i 1984 är INGET SOM DET SKA VARA. *theatre gasp* Nej, tro fan det, för till att börja med spelas badassiga Sarah Connor av Emilia Crazy Dragonlady Clarke från Game of Thrones. Och hon är typ lika badass som jag är när jag ser den där videon på katter som kramas. Det hela blir definitivt inte bättre av att Dragonlady försöker vara lika hård som original-Sarah Connor, Linda Hamilton, vilket alla med en smula vett och självbevarelsedrift inser är en omöjlig uppgift. Antingen ÄR man Linda Hamilton, och det är inte Emilia Clarke eftersom hon är Emilia Clarke, eller så ser man ut ungefär som en tonåring som försöker röka med attityd utanför studentbalen i en två storlekar för stor kostym som hen lånat av en släkting.

Emil: Nej, precis som Emilia Daenerys Targaryen Khaleesi Crazy Dragonlady  Clarke försöker vara den Sarah Connor hon inte är, försöker den här filmen vara exakt ALLT franchisen tidigare varit. Det flängs mellan olika ”tidslinjer” och tider – mest för att filmen ska kunna retro- och nostalgiflirta med publiken får man anta. Och det pratas något djävulskt – verkligen hela tiden. Är det inte tidsresor, tidslinjer, historien, framtiden eller militärteknik som ska förklaras så ska det tryckas ut oneliners i tid och otid. Terminator-serien har ju allt av intressant tematik och fascinerande mytologi att bygga vidare på, och jag hade väl hoppats på någonting mer denna gång, efter den pajiga Terminator 3: Rise of the Machines (2003) och habila Terminator Salvation (2009). Men här blir arvet snarare en tyngd. Eller en ”två storlekar för stor kostym”, som du så väl uttryckte det. Visst är det berömvärt med självironi för att hantera släktarvet och kraven, men här blir det alldeles för mycket och oftast illa tajmat – dessutom levererat utan någon form av svalhet. Detta är Terminator-familjens mest överspända svarta får.

wu0iqpe-1000x600

”Fan, jag visste väl att jag skulle tagit höger i korsningen. Jävla Google Maps.”

Adrianna: Åh gud, överspändheten! Terminator: Genisys är mer självmedveten än en hipster på Götgatan (eller var kidsen nu hänger) och den försöker på en och samma gång ta sig själv på SUPERSTORT allvar samtidigt som den ska vara SÅ kul och ironisk. Hint; det är den inte. Jag skrattade kanske tre gånger under hela filmen, samtliga gånger för att jag satt och tänkte på nåt annat (troligtvis kattrelaterat). Det säger väldigt väldigt mycket om en film när Arnold Schwarzenegger, alltså A-r-n-o-l-d S-c-h-w-a-r-z-e-n-e-g-g-e-r (ta in detta ordentligt nu för full effekt) står för den största komiska tajmingen. Yep, it’s that bad.

Sen vill jag också gärna slå ett slag för den närmast förolämpande bristen på sexuell kemi mellan de båda huvudrollerna. Jag är vanligtvis en ivrig påhejare av ligga på film, enligt devisen delad glädje är dubbel glädje, men här önskade jag bara att någon av karaktärerna skulle få migrän och gå hem. Två skådespelarformade gråstenar hade gjort ett oändligt mycket bättre jobb med att skapa gnistor mellan sig, med den extra bonusen att man hade sluppit se dem försöka agera. Detta, ska tilläggas, är såklart även manusets fel. Scenen där Kyle och Sarah klär av sig inför tidsresan, och Emilia Clarkes sensuella skugga avtecknar sig mot väggen, är så mycket Harlequin-roman att jämförelsen till och med är en skymf mot Harlequin-romaner.

Terminator Genisys: Det enda som matchar är kläderna

Emil: Korrekt. Nada kemi. Säkert på grund av manus, men antagligen också till följd av påver regi. Sedan undrar jag om Jai Courtney och Emilia Clarke verkligen är skådespelarmaterial. Courtney har ju mest betat av sina tidigare ganska simpla roller. Varken särskilt bra eller särskilt dåligt. Och Clarkes karaktär i Game of Thrones är ju så där skarpt väldefinierad, inte mycket av en utmaning, även om hon gör det bra. Att Arnie inte kan skådespela kommer knappast som en överraskning – han var okej i Maggie (2015) dock – men hans karaktär som robot är ju som klippt och skuren för hans stiffness.

Jag vet inte mer vad jag ska säga. Känner mig faktiskt ganska tom efter denna upplevelse. Filmen kan också inordnas i den där kategorin blockbusters som frossar i CGI-effekter, för att det är det man tror att publiken vill ha. Och det kanske det är, men särskilt bra blir det inte. Även Terminator 2:Judgment Day (1991) hade ju massa specialeffekter. Men de inkorporerades så jäkla snyggt och överanvändes inte. Och då var de nyskapande, det som visas nu är allmängods, knappast något som imponerar eller får en att ”tappa andan”.

”You are nothing but a relic from a deleted timeline”, säger någon till någon. Det repliken fångar ganska väl hela känslan med den här farsen till Terminator-rulle.

Terminator: Genisys har biopremiär 25 juni.

Skrivet av Adrianna Jalming

Journalist, anglofil, cynisk romantiker. Föredrar eskapism framför realism och vill helst av allt leva i en kostymfilm som utspelar sig i rymden. Älskar science fiction, rom-coms, efterrätter och Tina Fey.