Logga in

Room 237 – Recension

Inlägg av Måns Lindén den 25 oktober 2012 i

Room 237

På 80-talet florerade ett rykte om att det fanns dolda budskap på Marlboro-paketen. Om man vänder paketet upp och ned så kan man med lite god vilja läsa loggan som ”´Orrible Jew”. Utöver det kan man mellan hästarnas ben skönja formen av en KKK-person med armarna i kors. Färgkodningen rött, svart och vitt är samma som nazisterna använde, och på kortsidan, framsidan och baksidan syns tre stycken K. Idén var alltså att cigaretterna var ett subtilt sätt för Ku Klux Klan att påverka sina konsumenter.

Ingen rök utan eld eller?

Om man tycker det är en rimlig teori så kommer man sannolikt tycka att Room 237 är bra. I filmen intervjuas ett antal personer som anser sig ha hittat dolda budskap i The Shining. De har helt enkelt kommit på vad Stanley Kubrick egentligen ville säga med sin film.

Så här såg det ut på 80-talet

Det presenteras allsköns teorier från den ansiktslösa intervjupersonerna. En teori är att The Shining var Stanley Kubricks sätt att ”be om ursäkt” för nybyggarnas omilda behandling av indianerna. Hotellet som används i filmen är byggt över en gravplats för indianer och blodfontänen från den med indianska ornament prydda hissen är bevis för detta. Det figurerar även en burk bakpulver med en indian på etiketten i ett par scener.

En annan teori är att det är film om traumat efter Förintelsen. Jack Nicholson använder ju en skrivmaskin av det tyska märket adler. Och som alla vet är ”adler” det tyska ordet för örn, och ni kan ju säkert gissa vilket cigarettmärke Jack röker…

En tredje teori är att The Shining var Kubricks sätt att att förklara att han hjälpte NASA fejka månlandningen. Ännu en ursäkt alltså. Beviset är Jacks familj som alla är klädda i blått, vitt och rött samt att sonen har en stickad tröja med Apollo 11. Det hemsökta rummet, som i boken har nummer 217, ändrades av Kubrick till 237. Varför? Jo, för att avståndet mellan jorden och månen är 237 000 km. (Det stämmer för övrigt inte; siffran är snarare 238 000 km).

Så där håller det på i nio avsnitt. Den mest löjeväckande scenen är mannen som påstår att man kan se Stanley Kubricks ansikte i en molnformation alldeles i början av filmen. Vad det skulle bevisa är lite oklart.

Efter 73 tagningar var Kubrick nöjd med nivån på överspelet

Det enda Room 237 lyckas bevisa är att man, precis som med cigarettexemplet, kan läsa in precis vad som helst i The Shining. Alla som intervjuas säger att det finns ”massa belägg” för teorierna, men väldigt få presenteras i filmen. Argumenten som presenteras är löskokta och helt absurda, vilket skulle kunna vara underhållande, men filmen är helt humorlös och gör anspråk på att vara en seriös dokumentär. Det blir till slut bara tråkigt och rörigt.

En person i filmen säger att Kubrick hade en IQ på 200 och att han var ett uttråkat geni som med The Shining ville spela publiken ett spratt. Men om han nu var så fantastiskt intelligent och verkligen ville avslöja sina mörkaste hemligheter, varför valde han i så fall att komplicera allt med massa tvetydiga metaforer? Varför inte bara skriva en bok eller göra en film och släppa den efter hans död?

Room 237 inleds med en fet disclaimer som säger att åsikterna och teorierna som presenteras i filmen inte delas med Warner Brothers eller någon annan inblandad i The Shining. Till DVD-utgåvan bör man även lägga till att åsikterna inte heller delas av någon annan än klåparna som gjort Room 237.

Room 237 har biopremiär 28 oktober.