Second Act – Jennifer Lopez i ett romantiskt New York

Inlägg av Anette Hamel den 1 januari 2019 i

Second Act

I denna romantiska komedi ser du Jennifer Lopez i huvudrollen som Maya, en 40-årig kvinna som är frustrerad över att livet rusat iväg utan att hon hunnit uppfylla sina drömmar.

Jag gillar Jennifer Lopez. Har aldrig varit ett fan av hennes musik, även om en låt eller två är helt ok, men jag tycker om att se henne på film. Hon känns som klippt och skuren för kategorin romantiska komedier, kanske är det för att hon känns naturligt charmig och älskvärd. En tjej man skulle vilja ha som vän, i alla fall jag. Tyckte om henne i Kärleken checkar in där hon spelade mot Ralph Fiennes på den tiden då han fortfarande var hunkig — dvs. innan rollen som Voldemort. Hon har även funkat bra i några mer dramatiska filmer, framförallt i Out of Sight där hon spelade mot George Clooney och Lasse Hallströms En dag i livet. Men allt det där var ju länge sedan och sen dess har åtminstone inte jag sett henne i något minnesvärt. Därför känns det kul att hon nu gör en huvudroll i en romantisk komedi igen.

I Second Act spelar hon bl.a. mot Milo Ventimiglia, Treat Williams och Vanessa Hudgens. Relationen mellan Lopez och Ventimiglia (This Is Us, Heroes, Gilmore Girls) känns trovärdig, det finns väl ingen som är så bra på att spela myskille som han just nu. Vanessa Hudgens har jag inte direkt lagt märke till sedan High School Musical-filmerna. Jag tycker dock att just hon lyser lite extra i denna film. De scener där Hudgens medverkar engagerar mig mest. Särskilt när hon och Lopez spelar mot varandra. De har en bra kemi. Och jag konstaterar också snabbt att det är härligt att återse Lopez i en romcom. Hon gör allt hon kan med det material som finns. Ge henne ett bättre manus nästa gång. Det förtjänar både hon och hennes publik.

För vem?

Den här filmen passar bra om du vill se något lagom trevligt och lättsamt, om du gillar någon av de ovan nämnda skådespelarna eller om du bara vill frossa i härliga New York-miljöer. Stora delar av filmen känns nämligen som en reklamfilm för NY — inte mig emot. Jag gillar att se skådespelarna sitta på parkbänkar, dricka kaffe eller vandra runt bland vackra byggnader. ”The Big Apple” ÄR onekligen en av världens mest romantiska städer, åtminstone på film. Till och med att jogga ser mysigt och romantiskt ut om man gör det i denna stad. För mig blev det en extra bonus att jag såg filmen i mitten av december, då ett par scener utspelar sig kring jul. NY gör sig väldigt bra i juletid och filmen gav mig faktiskt lite extra julstämning.

Jag har väldigt svårt för käcka repliker i stil med “Det enda som står i vägen för dig själv är du”. Här finns det tyvärr en del sådana. Filmen hade säkerligen mått bra av färre klyschor och det finns en del scener där jag skruvar på mig, men Jennifer Lopez charm förlåter det mesta. Jag har aldrig tråkigt.

Second Act har biopremiär den 4 januari.

Skrivet av Anette Hamel

Filmvetare som jobbar på världens bästa kommunikationsskola. Älskar Hollywoodgalor och musikvideos. Väldigt intresserad av casting. Har en förkärlek till skådespelare som brister ut i sång. Ser helst filmer och serier som utspelar sig i kontorsmiljö, på en skola eller i rymden.