Shazam! – Charmig och rolig superhjältekomedi för hela familjen

Inlägg av Anette Hamel den 2 maj 2019 i

Shazam!

Den 15-årige fosterhemskillen Billy Batson förvandlas plötsligt till en vuxen superhjälte genom att säga ”shazam”. Med sina nyvunna krafter gör Billy precis vad varje tonåring skulle göra – har kul med dem! Snabbt måste han dock lära sig att hantera dessa superkrafter för att stoppa den ondskefulla Dr. Thaddeus Sivana. Storyn är såklart lite mer komplex än så, men det kan du istället upptäcka när du ser filmen.

Skådespelarna

Zachary Levi är helt perfekt för denna roll. Han är klockren som superhjälte i sin röda tajta spandexdräkt. När han äntligen dyker upp blir filmen genast bättre. Filmens bästa scener är då han och Freddy (Jack Dylan Grazer) tillsammans utforskar vilka superkrafter han har. Otroligt roligt! De har en fantastisk kemi ochJack Dylan Grazer tror jag att vi kommer att få se mycket mer av framöver. Han känns som någon att hålla koll på! Även de andra barnen i filmen är bra.

Genren

Det är ofta väldigt kul med filmer där barn förvandlas till vuxna. Minns med glädje exempelvis 13 snart 30 med Jennifer Garner och 17 Again med Zac Efron, men inget slår underbara 80-tals filmen Big med Tom Hanks. En av scenerna i Shazam! utspelar sig i en leksaksaffär och är en blinkning till just denna film. Misstänker att man även har hämtat en del inspiration hos serien Stranger Things.

Vad är dåligt?

Shazam! hade mått bra av att få några extra vändor vid klippbordet. Filmen är drygt 2 timmar, att ta bort 15-20 minuter hade gjort den gott. Jag får känslan av att filmskaparna har beställt “extra allt” och att vissa scener blev längre än beräknat. Filmen startar bra, men går därefter ner i en seg svacka innan den återigen sätter fart. Synd. Jag hade önskat ännu fler roliga scener och lite mindre action och monster.

Vad är bra?

Jag har redan nämnt skådespeleriet, vilket är en av sakerna som gör filmen så bra. De har en utmärkt komisk tajming. Shazam! kan du se ihop med dina barn och samtidigt själv ha kul. Min tonårsson gillade den också. Hoppas på att filmvärlden börjar göra betydligt fler filmer som passar in i den utmärkta kombinationen action, komedi och äventyr.

Jag noterade flera gånger att siffran 7 är populär i denna film. När jag kom hem från biografen kollade jag upp detta på imdb och visst var det exakt så. Älskar sånt! Filmen driver en del med superhjältefilmer, men det görs hela tiden med stor respekt och kärlek. Bäst är en scen där vår hjälte inte hör vad den onde babblar om. En annan sak jag gillar är filmens sensmoral. Tycker att de lyckas bra med att ge en nyanserad bild av vad en familj egentligen är.

Efter filmen började jag och mitt biosällskap att diskutera vad man själv egentligen helst hade velat ha för superkraft om man fick chansen att välja en sådan. Det tål att tänkas på.

Missa förresten inte filmens eftertexter!

Shazam! hade biopremiär i april.

Skrivet av Anette Hamel

Filmvetare som jobbar på världens bästa kommunikationsskola. Älskar Hollywoodgalor. Väldigt intresserad av casting. Har en förkärlek till skådespelare som brister ut i sång. Ser helst filmer och serier som utspelar sig i kontorsmiljö, på en skola eller i rymden.