Logga in

Your Sister’s Sister – Recension

Inlägg av Måns Lindman den 4 februari 2012 i

Romantisk komedi. Att två sådana vackra och positivt laddade ord kan innebära så mycket olust. Utan romantik vore världen en än mer hopplös plats och ett gott skratt förlänger som bekant livet men när man i filmsammanhang väljer att sätta ihop dessa två emotioner blir det genast ångestfyllt. När jag läser orden romantisk komedi i spalten för filmgenre börjar det genast att krypa i kroppen på mig. Jag kallsvettas och känner ett lätt illamående. Lite överdrivet kan kanske tyckas men med vetskapen att man skall tvingas genomlida 90 minuter präktigt och ambivalent boy meets girl-dravel ger mig faktiskt en genuin vånda.  Man vet exakt vilka skådespelare man kommer att få se och den enda överraskningen är egentligen vilka konstellationer regissören valt den här gången.  Har man parat ihop Hugh Grant med J-Lo, Ashton Kutcher med Kate Hudson eller kanske Matthew McConaughey med Aniston? Annars är det samma schablon, mycket New York, handväskor, biofilmer med popcorn och hålla handen, en kvällspromenad vid en jättestor fontän, söta e-mail och tokroliga situationer som gör att killen alltid klantar till det, alternativt kan han vara en riktig skitstövel men tjejen faller likt förbannat handlöst och sedan lever de  lyckliga i alla dagar.

Filmen Your Sister’s Sister är något så uppfriskande som en äkta romantisk komedi, en film helt utan påklistrad lycka och materiell glädje. Vi bjuds här på en avklädd och kärleksfylld brygd smakfullt kryddad med intelligent och härlig humor som värmer det kallaste av hjärtan.

Vi kastas rakt in i en vaka för den nyligen avlidne Tom där vänner och familjemedlemmar är samlade. Gulnade foton skickas runt och vi får höra blandade historier om hur varmhjärtad och kärleksfull Tom var när han levde. Jack, den bittra och utbrända brodern har dock en helt annan syn på sin bror och håller ett fantastiskt tal om vilken skitstövel och manipulativ liten djävul han egentligen var men att han var hans bror och att han bara kände kärlek för honom så alla andra med sina falska fasader kan dra åt helvete.

Iris är både Jacks bästa vän och hans döde brors före detta vilket nästan gör dem till syskon. Ett faktum som så småningom kraftigt kommer att komplicera den inte helt platoniska känslostorm Iris under åren har utvecklats för Jack. Efter sin brors död blir Jack ett känslomässigt vrak och för att hitta tillbaka till sig själv tvingar Iris honom att olja upp sin gamla cykel för att bege sig till en isolerad stuga på en öde ö men när han väl anländer till stugan upptäcker han snart att han inte är ensam. Iris syster Hannah har efter ett 7 år långt förhållande som precis gått i kras även hon sökt isolerad terapi i den gamla jaktstugan. Två personer med sårade hjärtan delar den natten både en flaska tequila och kroppsvätskor. Nu är det dock så att Hannah inte bara är Jacks bästa vän Iris, som ju som sagt var har starka känslor för honom, hon är dessutom lesbisk. Det här blir som ni säkert förstår en hyfsat komplicerad historia som inte blir lättare av att Iris oannonserat dyker upp dagen efter för att hänga och förhoppningsvis kunna hitta ett bra tillfälle att deklarera sin kärlek till Jack. Under tiden kämpar Hannah med samvetskvalen. Skall hon berätta eller inte?

Trion som har bevisat att man kan göra en romcom utan att det blir råtöntigt

Your Sister’s Sister är ett komiskt guldkorn med en superb Mark Duplass i rollen som Jack. Han påminner faktiskt en hel del om Martin Freeman i både beteende och ansiktsuttryck. Fan, vem försöker jag lura? Karln är faktiskt genial och jag hoppas verkligen att han dyker upp i fler produktioner framöver. Emily Blunt övertygar som en söt och sårbar Iris och Rosemarie DeWitt är skönt kaxig som den hemlighetsfulla lesbiska systern.

Det som gör Your Sister’s Sister både annorlunda och briljant är att precis allt kretsar kring dessa tre skådespelare. Inga flashiga sportbilar, kreditkort, datorer eller gigantiska bröllopssviter, bara tre personer i en öde stuga mitt ute i skogen. Regissören Lynn Sheltons insiktsfulla manus bevisar att intima filmer inte behöver mer, i själva verket är det just denna känsla av närhet som producerar stora emotionella resonanser och en humor som svänger från diskret till direkt oanständig men alltid med en intelligent underton.

Your Sister’s Sister har svensk biopremiär 1 augusti.