Special Correspondents – Ricky Gervais är inte rolig.

Inlägg av cpanov den 1 maj 2016 i

sp2

Det är något ”strul” med inloggningen till att se förhandsvisningen av Special Correspondents fick jag höra av Netflix. Och ni vet vad man brukar säga om filmer som inte går att se innan premiären? Just det, filmerna är inte riktigt redo att bli sågade innan folket kan se den så då väljer filmbolagen att inte ha förhandstittar. Nu är inte Special Correspondent helt usel och skulle behöva gömmas undan, men det är helt klart ett av Gervais svagaste stunder. Ni som känner mig, det lät lite högtravande, klart ni inte känner mig, eller några gör det, inte alla som läser Onyanserat men ni som … SKITSAMMA, det jag vill säga är att jag älskar Gervais och mitt förhållande till honom är nästan alltid förlåtande från min sida om hans alster inte är The Office.

Men ärligt talat, Rickys långfilmer är ingenting annat än halvljumma dussinkomedier som oftast lämnar en med en känsla av “jaha”? Inte sedan Cementery Junction har något bra kommit från Ricky. Man börjar faktiskt undra om Stephen Merchant var geniet i deras team, nu när man ser tillbaka på allt Ricky gjort själv efter deras uppbrott.

sc

– Merchant va inte där inne heller.

Eric Bana spelar den självgode radioreportern Frank som bestämmer sig för att fejka bevakning från en oroshärd, från sitt bekväma gömställe ovanför en spansk restaurang i Queens, New York. Han får hjälp av Ricky Gervais karaktär Finch som är Franks ljudtekniker. När de två rapporteras saknade blir saker och ting rejält pressade och de inser att de måste bege sig till Ecuador för att deras bluff inte ska avslöjas.

Jag har fascinerats av Gervais produktivitet. Är det inte långfilmer är det nya standup grejer eller tv-serier. Men nu fattar jag hur han hinner. Han slarvar. Han höftar. Han bara kör. Den här gången är jag övertygad om att han skrev manuset på en eftermiddag, eller mer på en timme. Därför kommer jag nu som protest till min älskade Gervais göra precis samma sak – sammanfatta hans senaste film på en timme (läs 10 minuter).

Här kommer det:

Det är långt mellan skratten (mitt första kom efter exakt 15:29). Eric Bana är lika rolig som när han var Hulken. Fotot är taget från en dassig 80-tals film, Ricky är kul ibland när det där “ David Brentiga” kikar fram men I övrigt kan ni strunta I Special Correspondents och se något helt annat istället. Kanske lite The Office från 2002 när Merchant fortfarande var med.

Special Correspondents finns nu att beskåda på Netflix.

betyg1_5

Skrivet av cpanov