A Star Is Born – Bradley Cooper briljerar tillsammans med Lady Gaga i höstens kärlekshistoria

Inlägg av Cissi Eriksson den 3 oktober 2018 i

Nu är det fjärde(!) gången historien A star is born filmatiseras. Bradley Cooper tycks ha drabbats av lite hybris då han förutom att göra regidebut, skrivit manus och spelar den manliga huvudrollen. Kreativiteten i Hollywood har verkligen inte varit på topp de sista åren då vi pumpas fulla av remakes till höger och vänster men vissa historier är värda att berättas igen. A star is born handlar om rockstjärnan och låtskrivaren Jackson Maine (Bradley Cooper) som kantstött av livet har slutat bry sig om allt.  Han genomför sina shower med hjälp av sina bästisar tabletter och alkohol. Mängden alkohol han dricker kan få den mygga som biter honom att behöva flyga iväg till Betty Ford kliniken för behandling ögonaböj.

Jackson (Bradley Cooper) och hans storebror Bobby (Sam Elliott).

Jackson bryr sig inte om någon eller något tills han en kväll efter en spelning kliver in på en dragbar i sin ständiga jakt på alkohol för att döva sitt inre och ser Ally (Lady Gaga) framföra en magnifik tolkning av Edith Piafs La vie en rose. Han faller handlöst och detta kan man se väldigt tydligt då Cooper verkligen tänkt på varenda kameravinkel för att få fram olika känslor som trollbinder biopubliken. Påminner en del om Susanne Biers (Efter bröllopet) sätt att filma närbilder på ögon och ansikten för att få fram ett genuint uttryck hos sina skådespelare. Jackson och Ally tillbringar en natt med att bara prata om hennes drömmar att lyckas som låtskrivare och sångerska i en värld där hon anses ”för ful för att lyckas” (självupplevt av Gaga i början av sin karriär). Dagen efter bjuder Jackson med Ally på sin turné och upp på scen. Trailern gör inte filmen rättvisa överhuvudtaget då den är cheesy om ännu en urvattnad kärlekshistoria men låt er inte luras,  detta är vansinnigt bra mina vänner. Det är en film om den där unika, realistiska kärleken få av oss får uppleva under en livstid och om missbrukets avskyvärda anlete.

Kemin mellan Cooper och Gaga är magisk.

Cooper gör en mycket stark regidebut men är strået vassare som den alkoholiserade och djupt olyckliga Jackson. Titeln syftar till att Gaga är stjärnan men detta är definitivt Coopers film på alla nivåer. Han går från att vara ”snygg skådis i Hollywood” till att fullständigt blåsa oss av banan med sin prestation, bakom och framför kameran. Jag känner inte igen hans skådespel från tidigare filmer då han pratar med en lägre och mörkare röst. Hans närvaro och känsloregister är ett helt annat från tidigare roller. Han förkroppsligar en man som är förkrossad av livslångt, emotionellt trauma och en tinnitus som sakta men säkert förstör hans hörsel. Cooper har det svullna ansikte, kroppsspråk och vattniga blick som karaktäriserar en alkoholist. I en minnesvärd scen när Jacksons bror Bobby (en fantastisk Sam Elliott) bär sin avtuppade lillebror Jackson till sängen på ett av otaliga hotellrum säger han till Ally: ”You think he drinks a bit much. Sweetie, you have no idea” men samtidigt ger Allys intåg i Jacksons liv Bobby en strimma av hopp om att han kanske kan reda upp sitt liv en gång för alla.

Sist men inte minst har vi Gaga som gör sin första huvudroll i en film och hon är fenomenal. Allkonstnär är en korrekt benämning på en artist och nu erkänd skådespelare som Gaga. Scenen när Jackson tar upp Ally på scen för att sjunga deras första gemensamma låt Shallow ger mig gåshud och tårfyllda ögon, mäktigt är bara förnamnet. Gaga bjuder på en prestation som är mycket övertygande. Hon är väldigt naturlig med sitt osminkade ansikte och inte det minsta uppseendeväckande till skillnad från när hon är världsartisten Lady Gaga. Hon ger Ally ett brett spektrum av misstro, cynism och hoppfull ömhet för sin kärlek Jackson. Ju närmare Ally kommer toppen av karriärstegen med hjälp av sin obehagliga manager Rez (Rafi Gavron), desto längre bort kommer Jackson ifrån både karriär och familj.

A star is born må vara en remake men lyckas trots detta med konststycket att vara bättre än originalet med ett perfekt skådespeleri och en kemi mellan huvudrollsinnehavarna, Cooper och Gaga, man kommer minnas för alltid. En fenomenal blandning av kärlek i sin renaste form, tragedi, frustration, cynism och den vackra låten Shallow (där Cooper ännu en gång visar sin talang) som kommer leva sitt eget liv även när filmens hype lagt sig. A star is born är ett stycke filmmagi som jag nästan kan garantera kommer nomineras till minst fem Oscars år 2019 (bästa regi, bästa film, bästa manliga biroll, bästa kvinnliga huvudroll och bästa manliga huvudroll). Det var längesen jag blev så emotionellt påverkad av en film och ju mer jag tänker på den desto bättre blir den. Definitivt en av årets bästa filmer och glöm för bövelen inte att ta med näsdukar, de kommer du garanterat behöva när Cooper och Gaga sjunger sig in i ditt hjärta.

A Star Is Born har biopremiär den 5:e oktober

Skrivet av Cissi Eriksson