Logga in

Star Wars – Episod I – Det Mörka Hotet 3D – Recension

Inlägg av Alexander Kantsjö den 10 februari 2012 i

Star Wars har blivit så mycket större än vad jag tror att någon, inte minst George Lucas själv, någonsin hade kunnat föreställa sig. Filmen som inget produktionsbolag ville ta i med tång slog igenom med dunder och brak och har nu varit ett hushållsnamn i 35 år!  Flera generationer av barn har vuxit upp med Star Wars-figurer, lakan, pyjamas, matlådor och allt annat man kan tänka sig. Det har fullkomligt sprutat ut Star Wars-pryl efter Star Wars-pryl, troligtvis eftersom Lucas själv fick alla rättigheterna till ”merchandisingen” och har byggt sitt numera ikoniska imperium mycket med hjälp av intäkterna men självklart även alla sex filmerna och dess nästintill oräkneliga versioner. Lucas verkar aldrig helt nöjd med sina verk.

Med tanke på hur mycket han har tjänat på varumärket så var det med förvåningens finger i häpnadens mun som jag fick höra att nu skulle det minsann komma ytterligare nya versioner, den här gången på Episod I-III. ”Vad vill Herr Lucas ändra på nu? Vad var han inte nöjd med den här gången?” var frågorna jag ställde mig. ”Egentligen ingenting”, skulle svaret visa sig vara.

Två av dom mer udda Star Wars-prylarna... allt går att sälja.

Att skriva en recension på en film som har mer än tio år på nacken känns egentligen ganska onödigt, dom som gillar Star Wars har med största sannolikhet redan sett den och dom som ogillar Star Wars kommer troligtvis inte gå och se den i vilket fall. Det var ett ganska bra tag sen som jag själv såg originalet, så därför är det svårt för mig att säga om det har gjorts några egentliga förändringar över huvud taget.

När Episod I kom ut 1999 så var det många fans som slet sitt hår över resultatet av nästan 15 års väntetid, förväntningarna var höga som skyskrapor och jag var en av dom som tyckte att filmen kraschade med nosen före rakt in i fasaden. All magi var borta, all mystik, all det murriga och ”äkta”. Utbytt mot vetenskapliga förklaringar, glättighet, platta datoranimationer, yta och en ytterst irriterande karaktär med fladdriga öron.

"-Ska jag ställa mig därborta... i skamvrån?"

Redan då fasades jag över hur otroligt tafflig och träig dialogen var och flera gånger vred jag mig av vånda i biosätet när karaktärerna öppnade munnen. Så var även fallet den här gången. För inte har Herr Lucas lagt ner tid och pengar på att förbättra det som borde förbättras, en dialog som verkar skriven av en ordblind amatörteaterregissör med Shakespeare-komplex. Förvisso var väl dialogen i originaltrilogin inte fulländad heller, men där hade Lucas i alla fall självinsikten att lämna över ansvaret till någon mer kunnig. Jag undrar för övrigt fortfarande varför Lucas valt att ta bort mystiken runt ”Kraften” genom att förklara det hela mer vetenskapligt med hjälp av ”midi-chlorians”. Det kunde han gott tagit bort.

Lucas har heller inte valt att rätta till den nya trilogins allra största fel och här pratar vi ett fel av grandiosa proportioner. Jar Jar Binks. Den anorektiska Teletubbie som flamsade som Herr Gunnar Papphammar med ADHD och fick Star Wars-fans världen över att unisont greppa efter lasersvärden med mord i blicken. Vad hade denna Disneyfigur att göra i det allra heligaste av heliga? Självklart förstår jag att det skulle vara nästintill omöjligt att radera denna skamfläck från celluloiden, men om man inte kan förbättra det som bör förbättras så låt bli att göra något alls.

Hur många gånger har man inte haft lust?!

Så vad har egentligen förändrats från originalversionen? Den största förändringen rent visuellt är självklart 3D-konverteringen och hur funkar den? ”Mäh”, blir mitt svar. Jag har i och för sig bara sett två filmer där jag tyckte att 3D-tekniken bidrog till att förhöja upplevelsen och då rörde det sig om filmer som verkligen filmats med tekniken i åtanke. Det Mörka Hotet ser precis ut som den gjorde då den filmades med helt vanligt platt filmteknik och därför känns det sällan som någon större skillnad.

Jag måste dock erkänna att podracing-scenen på Tatooine blev aningen mer intensiv, men annars var det inte mycket som stod ut… förutom möjligtvis Liam Neesons aristokratiska näsa i närbild. Det är möjligt att dom har putsat upp datoranimationerna en smula här och var, framförallt kändes Yoda mer levande än jag minns honom, men det är inget som egentligen gör varken till eller från eftersom det fortfarande känns lika platta och plastiga.

Plockepinn - Star Wars Edition

Den andra stora förändringen kan jag tack och lov inte kommentera eftersom versionen jag såg var på originalspråket. Det faktum att filmen har dubbats till svenska har fått Sveriges Star Wars-fans att tugga fradga. Hur tänkte dom?! Visserligen är det en ganska habil skara röstskådespelare som lånat ut sina röster men vad ända in i glödheta h*lvete?! Vi har väl aldrig dubbat Star Wars förut?! Kalla mig konservativ men jag såg Star Wars textad på svenska när jag var liten och så ska det vara! Det här är ju i grund och botten inga barnfilmer, så varför behandla dom som sådana? Skam! (Kim, om du läser det här så är jag ledsen! Du är grym… men Jar Jar?!).

Kan vara Sveriges mest hatade i svenska Star Wars-kretsar just nu.

Så för att sammanfatta så är förändringen tillräckligt minimal för att berättiga priset för en biobiljett. Så därför vill jag rekommendera er som har sett filmen på bio tidigare, eller sett den på DVD eller Blu-ray, att lägga era pengar på någon annan film. Om ni prompt vill se den igen köp eller hyr den. Har ni inte sett den på bio förut eller har barn som vill se den, så är mitt tips att boka biljetter i en så stor salong som möjligt på någon av dom fem första raderna och så nära mitten det bara går, annars får ni inte ut särskilt mycket av 3D-upplevelsen.

Star Wars – Episod I – Det Mörka Hotet har biopremiär 10 februari 2012

Skrivet av Alexander Kantsjö

En cineastisk allätare som framförallt slukar genrefilm och Tv-serier. Tycker att Leonardo Di caprio är på tok för överskattad och har en förkärlek för udda karaktärer. Skriver manus och drömmer om att sätta genrefilm på den svenska filmkartan. Vattuman och en smula laktosintolerant.