The Strangers: Prey at night – Ovärdig uppföljare med ett bra soundtrack

Inlägg av Cissi Eriksson den 22 mars 2018 i

Det är svårt att göra uppföljare på filmer som har varit framgångsrika. Speciellt svårt om det är skräckfilmer. Inget undantag denna gång när man skickar ut en uppföljare till den obehagliga filmen ”The Strangers” från 2008 med Liv Tyler. En kärnfamilj bestående av mor (Christina Hendricks), far (Martin Henderson), urjobbig tonårsdotter (Bailee Madison) och ordentlig tonårsson (Lewis Pullman). Tonårsdottern skolkar, tar munbloss på cigaretter och som konsekvens skall hon nu iväg till en ny skola för att uppfostras. På väg till den nya skolan ska familjen övernatta hos släktingar i ett husvagnsområde mitt ute i ingenstans. Men de tre mördarna från första filmen är redan där…

Familjen otursförföljd spelade av Christina Hendricks, Lewis Pullman, Bailee Madison och Martin Henderson.

Vad jag tyckte mest om med filmen är att de tre psykopaterna har bra musiksmak. Det mördas till 80-tals dängor och syntiga melodier som ”Total eclipse of the heart”, ”It follows”, ”You´re next” etc. Christina Henricks och Lewis Pullman lyfter filmen ett litet snäpp med sitt skådespeleri (Lewis far är den något kända Bill Pullman) som inte blir överdrivet. Däremot blir jag rent ut sagt tokig på Bailee Madison! Kunde inte regissören, Johannes Roberts, bett människan att take it down a notch då Madison ger överspel ett ansikte med sin katastrofala rolltolkning. Eller är det kanske meningen att Madison skall vara hysterisk då hennes karaktär vet att de sitter i skiten på grund av henne?

Nu är det spoiler varning om du inte har sett den första filmen. Det som skrämde mig i föregångaren var att mördarna inte yttrade många ord. Tystnad kan ha en oerhört stark effekt i många sammanhang och i ”The Strangers” blev det mycket obehagligt. Det gjorde även filmen minnesvärd. Tycker inte att uppföljaren lyckas med detta. Är du ute efter en typisk skräckfilm där karaktärerna går iväg ensamma, obeväpnade och gör annat dumt är detta rullen för dig. Annars tycker jag ni borde se om ”The Strangers” som håller en mycket högre kvalité och uppnår syftet, att skrämmas.

The Strangers: Prey at night har biopremiär den 23 mars

Skrivet av Cissi Eriksson