Teen Spirit – Elle Fanning glänser i förutsägbar talangtävling

Inlägg av Anette Hamel den 3 maj 2019 i

Teen Spirit

Elle Fanning startade sin skådespelarkarriär redan vid 2 års ålder då hon spelade en yngre version av sin syster Dakotas rollkaraktär. Nu är Elle 21 år, har ett femtiotal (!) roller bakom sig och talang & stjärna är ord som beskriver henne (och hennes syster) mycket väl. I Teen Spirit spelar hon Violet, en blyg tonåring som bor tillsammans med sin ensamstående mamma på Isle of Wright vid Englands sydkust. Tillvaron är grå och de har svårt att få ekonomin att gå ihop, trots att Violet jobbar extra efter skolan. Hon lyssnar på musik, drömmer sig bort och anmäler sig till en talangtävling.

Detta är en lovande regidebut av skådespelaren Max Minghella (son till regissören Anthony Minghella, som bland annat gett oss mästerverket Den engelske patienten). Filmen lyckas bra med att förmedla den mer oglamorösa delen av artistlivet. Produktfabriken med pressade scheman, tomma hotellrum och skivkontrakt som verkar bättre än de är. Samtidigt finns här också en fin skildring av kärleken till musik hos en hoppfull småstadsflicka.

Teen Spirit

Teen Spirit är nog inte en film som tilltalar alla. Delar av den har lite musikvideokänsla. Jag älskar sånt, men vet att alla inte känner som jag. Att kolla oändligt många musikvideos i rad på YouTube är en av mina favoritsysslor. Tröttar aldrig. Är också helt outtröttlig när det gäller att se framträdanden från Idol och andra talangprogram. Hade jag fått bestämma hade Teen Spirit kunnat bränna av ytterligare ett framträdande eller två.

Visst är storyn överlag förutsägbar, samtidigt tycker jag ändå att det mestadels fungerar. Fotot är vackert och det är en fin liten historia. Ibland behöver man en sån. Och Elle är strålande och väldigt trovärdig i rollen. Om hon hade vunnit en talangtävling i verkliga livet? Lätt! Det bästa med filmen är att få höra och se Elle sjunga. Tycker om hennes röst och filmen har ett härligt soundtrack. Jag gillar Robyn, men har aldrig varit ett fan av hennes musik. ”Dancing On My Own” är jättefin i denna version – och det är kanske ändå filmens sämsta låt och framförande.

När Elle kickar igång filmens sista låt börjar jag fantisera om att hon ska släppa en skiva. Om fröken Fanning tröttnar på att vara skådespelerska framöver kan hon bli artist istället. Jag hoppas på att hon vill göra både och eller åtminstone sjunga på film igen. Vill höra henne sjunga fler gånger. Allt annat vore slöseri på talang.

Teen Spirit har biopremiär idag, den 3 maj

Skrivet av Anette Hamel

Filmvetare som jobbar på världens bästa kommunikationsskola. Älskar Hollywoodgalor. Väldigt intresserad av casting. Har en förkärlek till skådespelare som brister ut i sång. Ser helst filmer och serier som utspelar sig i kontorsmiljö, på en skola eller i rymden.