The DUFF – Recension

Inlägg av Emil Viksell den 17 april 2015 i

The DUFF 4

Bianca (Mae Whitman) är ovetandes om sin status i den sociala hierarkin på skolan. Hon polar med Jess (Skyler Samuels) och Casey (Bianca A. Santos), två genompopulära tjejer. Wesley (Robbie Amell) är Biancas gamla barndomsvän och granne, deras relation är perifer, ytlig och sarkastisk. Han är också den som förklarar för henne att hon är en så kallad DUFF, en ”Designated Ugly Fat Friend”. Ett begrepp som inte nödvändigtvis innebär att personen är ful eller fet, men bär med sig att personen fungerar som ett slags grindvaktare till de mer attraktiva vännerna. Bianca blir förbannad först men beslutar sig därefter för att Wesley ska få lära henne att bli någonting annat än en DUFF.

The DUFF 3

Jess (Samuels), Casey (Santos) och Bianca (Whitman).

Japp, detta har ni sett och hört förut. Premisserna är knappast nya, de är sällan det när det kommer till high school-film. Visst påminner detta om en sådan film som, säg, She’s All That (1999). Men den stora skillnaden är att detta är gjort med ett handlag och en finess som knappast är legio i genren, men ändå förekommer med jämna mellanrum. The Breakfast Club (1985), Pretty in Pink (1986), Clueless (1995), Mean Girls (2004), Easy A (2010), för att nämna några, det finns om inte en hel radda så i alla fall ett gäng med high school-filmer som gjorts med viss tilltalande finess. Gemensamt har de att de gjorts med en ärlighet, och ofta humor, som blottlägger det där sociala systemet som utgör high school. Detta betyder inte nödvändigtvis att filmen studsar alla klichéer, få filmer gör det, överlag, man får helt enkelt ta det onda med det goda in den här genren.

The DUFF 2

Styrkan i The DUFF ligger, utan att avslöja för mycket, dels i att den delvis undviker det sedvanliga: huvudkaraktären förändras till det yttre, blir poppis, och inser sedan att det är den ”inre utvecklingen” som är det viktiga. Och att Bianca är en så pass intressant och skickligt spelad karaktär. Mae Whitman (Arrested Development) gör ett förträffligt jobb och samspelet med Robbie Amell kommer med sting. Sedan är Biancas fäbless för skräckkanon med namedropping av Vincent Price och Bela Lugosi antagligen mest för manusförfattarnas eller regissören Ari Sandels egen skull, alternativt och/eller för att blidka filmkritiker – undertecknad faller inte för sådant där bjäfs. Det förekommer också en Spinal Tap-referens för gamlingar att suga på som vore det en punschpralin.

Det amerikanska samhället är ju väldigt raffigt utformat, som gjort för dramatik. Det är ständiga milstolpar och ”make or break” i mer eller mindre varje läge. En av dessa milstolpar är ”The Prom”. Och visst figurerar den tillställningen även i denna film, men den fungerar aldrig som en tickande bomb. Filmens förhållningssätt till genrekonventioner är genomgående hyfsat avslappnat. Vilket gör gott.

The DUFF 5

Ett komprometterande videoklipp är på väg att ”go viral”.

Sedan är det inte helt tajt, en hel del hade gott kunnat slipas eller kasseras. Visst är det kul med blasé och desillusionerade lärare, men det har blivit en schablon som börjar kännas rätt sliten. Några moralchäx levereras det också, när slutet närmar sig givetvis, och de hade vi gott kunnat klara oss utan. Det är även förutsägbart så det förslår och de flesta karaktärerna runt Bianca och Wesley är något grovhuggna.

Med det sagt så är det ändå roande, skamligt underhållande bitvis. Replikerna är emellanåt extremt finkalibrerade och bitande. Och, nu lägger jag in en sådan där liten spojlervarning, är det någon trop jag är svag för så är det när den impopulära och förment fula tjejen blir kär i den populäre ”jocken” och tvärtom. Jag loopade trots allt M83-videon till Graveyard Girl om och om och om igen, just av den anledningen. Den där låten innehåller ju också en fin referens i övrigt: ”She worships Satan like a father/ But dreams of a sister like Molly Ringwald.”

The DUFF har biopremiär 17 april.