The Favourite – Absurt, tragikomiskt och alldeles underbart rivalitetsdrama

Inlägg av Ingrid Forsberg den 24 januari 2019 i

Rachel Weisz och Olivia Colman

En kostymfilm, med en brittisk drottning och hennes hov. Pudrade peruker, moucher och frasiga klänningar. Ett dragigt och fuktigt slott, lera och blåsiga hedar. Ingredienser som finns i en mängd  kostymfilmer. Men, eftersom det är weird wave-greken Yorgos Lanthimos som har gjort The Favourite så är allting lite konstigare, lite avigare, lite mer absurt, och väldigt mycket mer fascinerande.

The Favourite är baserad på verklighetens Anne Stuart, drottning av Storbritannien i början av 1700-talet. Queen Anne (Olivia Colman) är sjuklig och verkar varken särskilt bra på eller intresserad av att regera. Det överlåter hon snarare åt sin närmsta (väldigt nära) förtrogna Lady Sarah Churchill (Rachel Weisz), som verkar vara den som de facto styr. Drottningen lägger hellre tiden på att till exempel äta tårta eller kela med sina 17 kaniner – husdjur som senare visar sig ha en väldigt sorglig bakgrund.

Abigail (Emma Stone)

En dag anländer Lady Sarahs kusin Abigail (Emma Stone) till hovet för att försöka få en plats där. Hon var tidigare en lady men har nu förlorat anseendet, och det blir snart tydligt att hennes planer är väldigt mycket större än att bara få sig nåt litet jobb där på slottet. Och den komplicerade och mycket speciella relationen mellan drottningen och Lady Sarah blir än mer komplicerad. Det blir ett riktigt rivalitetsdrama om vem som egentligen är drottningens favorit, ända in under de tjocka täckena i den enorma himmelssängen i drottningens sovrum. Det smids planer på hur man ska kunna få mer makt och bättre status. Det är ju också rätt vanligt förekommande i brittiska kostymfilmer, men det här är inte bara det där kvicka spirituella man ofta ser. Det här är mycket kallare och grymmare. Ofta väldigt roligt, men också groteskt och ibland väldigt mörkt.

Olivia Colman

Olivia Colman gör ett otroligt porträtt av Queen Anne. En blandning av en galen despot, ett truligt barn och en mycket sorgsen och ensam kvinna. Oscarsnominerad har hon blivit för rollen, och borde vinna den också. Och Rachel Weisz och Emma Stone är båda nominerade till bästa kvinnliga biroll, så nu blir det rivalitet irl också! Det är absolut inget fel på Emma Stones insats, men det är Rachel Weisz som ska ha ha den där statyetten. Hon är ju något alldeles extra. Perfekt i rollen som Lady Sarah, som ömsom är drottningens ömma vän, ömsom är en maktgalen manipulatör.

Totalt 10 nomineringar blev det till The Favourite, bland annat för bästa film, regi, manus och kostym. Och vilka kostymer det är! Klänningarna, rockarna och skjortorna med de enorma spetsmanschetterna som väller ut ur rockärmarna. Och kvinnornas knäppa hårdekorationer, som ser ut som tårtpapper vikt i olika former. Och allt är samtidigt operfekt och lite fult. Sminket ser ofta förskräckligt ut till exempel. Mäktigast är Lady Sarahs dräkter som hon har när hon rider, eller skjuter duvor i trädgården. Maskulint och väldigt lady-like samtidigt.

Lady Sarah (Rachel Weisz) i riddräkt och Queen Anne (Olivia Colman) i bandagerat ben.

Ni som har sett Yorgos Lanthimos tidigare filmer (bl.a Dogtooth och How to kill a sacred deer) vet att han har en skruvad syn på mänskliga relationer. Kanske allra mest manifesterat i The Lobster, där singlar får 45 dagar på sig att hitta en romantisk partner, annars förvandlas man till ett djur. The Favourite är inte lika konstig (och då menar jag konstig på ett positivt sätt) som de tidigare filmerna, men allt är ju relativt, och i jämförelse med de flesta andra kostymfilmer är det här högst originellt. Och alldeles underbart.

Och det är faktiskt rätt mäktigt att den är en av favoriterna på årets Oscarsgala, tillsammans med Alfonso Cuarons Roma. Två mycket egensinniga och konstnärligt originella filmer.

The Favourite har biopremiär fredag 25 januari