The Gunman – Recension

Inlägg av Eduardo den 10 april 2015 i

Årets mest ointressanta rulle

Årets mest ointressanta rulle.

Efter den första minuten tänker jag ”detta måste vara bland dom absolut sämsta inledningarna jag sett”. Efter fem minuter vill jag bara lämna salongen. Men jag faller lite lojt och bekvämt tillbaka i biostolen och hoppas att Sean Penns ansiktsuttryck ska släppa till lite. Det är ju ändå onsdag.

Men nej – The Gunman börjar inte bra och Seans ansiktsuttryck släpper inte till. Legosoldaten Jim Terrier (Sean Penn) är i Kongo tillsammans med sina kollegor och spänner sig i största allmänhet. Den inledande ’lättsamma’ dialogen mellan karaktärerna (som har någon slags AW) är ungefär lika genuin som valfri kommunslogan. Sean har sin tjej Annie (Jasmin Trica) som givetvis är idylliskt ovetande hjälparbetare med fransk accent (perfekt kuttersmycke) sina kollegor Felix (Javier Bardem), Cox (Mark Rylance) och sin bultande blodådra på vänster arm (Sean Penns blodådra). Efter lite tragiska omständigheter måste Jim lämna Kongo utan att meddela sin tjej – självfallet mycket tragiskt.

Vi kastas åtta år framåt i tiden (eller åtta timmar – ganska oklart när man ser till hur karaktärerna ser ut) när Jim nu jobbar som hjälparbetare med att borra vattenbrunnar i valfritt behövande afrikanskt land när han plötsligt blir jagad av andra lönnmördare. Skärrad så kopplar han det snabbt till sina uppdrag i Kongo några år tidigare och beslutar sig för att söka upp sina gamla kollegor för att reda ut vem det kan vara som är efter honom #spännande.

Axlar bak och bröstet fram.

Axlar bak och bröstet fram.

Sen rullar filmen egentligen på utan att något spännande händer. Sean springer runt och spänner sig lite, ser allmänt trött ut men utan någon tillstymmelse till karaktärsutveckling. Det enda intressanta är egentligen att han har en konstant huvudvärk som sätter honom ur spel lite då och då men det känns bara som en ad-hoq placerad funktion för att skapa något djup i karaktären men utan framgång. Javier Bardem som har den enda intressanta karaktären stämplar ut tidigare än nödvändigt och kvar blir Jim och Annie (som mest springer runt i en för stor vit skjorta SOM TJEJER GÖR) och letar ledtrådar.

The Gunman är ungefär lika meningslös som Taken 4 skulle varit om vi ser till Takenfilmernas utveckling. Ingen snitsig action, inget absurt manus och ingen Liam Neeson. Istället får vi trist action, trist manus och Sean Penn med årets mest döda blick och mest imponerade kropp. Seriöst – Penn är 56 år men rockar en kropp som skulle få valfri 24/7 fitness hen att ångra att dom tog på sig XS-linnet på gymmet den dagen.

Alkade psykopater får vi aldrig nog av

Alkade psykopater får vi aldrig nog av.

Glömde jag Idris Elba tänker ni? Han är ju med på affischen och allt. Det gjorde nog regissören med – Idris är med i cirka 2 minuter. Give or take 10 sekunder. Lite svårbedömd insats men solida 2 minuter i alla fall – inget Oscarmaterial kanske.

Efter att ha genomlidit filmen och hoppats på en grym slutscen men förbannat mig lite över att regissören missat ett givet actionupplägg (som skulle involvera en tjur) tar jag på mig jackan och kollar mig omkring. Bakom mig försöker en recensent förtvivlat hålla sig vaken och han rör sig mellan ett vaket och slumrande tillstånd som endast åtskiljs av snabba whipflashryck här o var. Jag förstår honom.

Istället för att se The Gunman så investera i en öl (eller annan alkoholhaltig dryck) på valfri uteservering som öppnat för tidigt och försök tänk på att filmen floppat hitintills. Alltid ett fredagsnöje.

betyg1

Skrivet av Eduardo

Fascinerad av det ostrukturerade och det hopplösa. Stadsplanerare som anser att fler filmer borde ses i sin rätta urbana miljö – filmen är bara en del av upplevelsen. Tycker allt blir bättre på danska. Gillar överlag inte TV-serier.

Fler inlägg av Maila Eduardo