The Martian – Recension

Inlägg av Emil Viksell den 2 oktober 2015 i

The Martian Poster 2

Premissen är väldigt enkel: En bemannad Marsexpedition hamnar mitt i en storm och besättningen måste ge sig av i alla hast. I villervallan lämnas Mark Watney (Matt Damon) kvar, tagen för död. Vi får följa hans kamp för överlevnad och försök att kontakta jorden.

Antagligen kommer denna film bli en riktig vattendelare. Ridley Scott har sysslat med rymden förut, men då i den mer sc-fi-aktiga formen. Jag gillade Prometheus (2012), jag gillade även Christopher Nolans Interstellar (2014), trots båda filmernas filosofiska och mytologiska brister.

The Martian

Det kanske är därför jag har svårt för The Martian. Detta är en annan typ av film, långt från de tidigare nämnda och långt från en fin film som Moon (2009). The Martian är koncist uttryckt: MacGyver i rymden. Huvudfokus ligger på hur Watney (Damon) hanterar den praktiska tillvaron. Ingen mystik. Ingen filosofi. Inget mörker. Ingen introspektion som ensamhet och en karg och kal omgivning normalt brukar generera.

(from left) Matt Damon, Jessica Chastain, Sebastian Stan, Kate Mara, and Aksel Hennie portray the crewmembers of the fateful mission to Mars.

Watney (Matt Damon), Lewis (Jessica Chastain), Beck (Sebastian Stan), Johanssen (Kate Mara), och Vogel (Aksel Hennie).

Personligen hade jag klivit ut i Mars atmosfär utan jymddjäkt redan dag två, när vidden av problematiken sjunkit in, så skiten var över så fort som möjligt. Men så är jag knappast en överlevare av Mark Watneys (Damon) rang. Han har en ”alltid redo”-mentalitet som är få förunnat och möter motgångar med närmast glatt jämnmod. När han blir upprörd sker det med svordomar i datortext som vi varken får se eller höra. Det blir uppenbart att det är den bredaste målgruppen man satsat på i det här fallet. Humorn är pajig och övertydlighet har varit mottot. Vi ser Mark (Damon) gör något, vi ser och hör honom sedan förklara vad han gjort när han för videologg och vi får förklarat ännu en gång vad han gjort av NASA-lirarna på jorden. Filmen varvar Watneys (Damon) strapatser med kvar-på-jorden-NASA-folkets försök att få hem honom, roller spelade av bland annat Jeff Daniels, Chiwetel Ejiofor, Kristen Wiig och Sean Bean.

Matt Damon portrays an astronaut who faces seemingly insurmountable odds as he tries to find a way to subsist on a hostile planet.

Den största marknaden av dem alla är ju givetvis den kinesiska. Därför får diktaturen Kina vara med som medhjälpare åt amerikanarna och NASA. Mysigt. Och till syvende och sist är detta mest en reklamfilm för just NASA. Det långa kärleksförhållandet mellan rymdfartsmyndigheten och Hollywood är intakt. Och som fallet ofta är med reklamfilm vill man ju inte stöta sig med alltför många, därför är manuset således fånigt. Danny Glovers (Community) överspände och överspelade vetenskapsgeni Rich Purnell samt Rick Martinez (Michael Peña) skämtande bekräftar bara det faktumet. På det serveras några musikmontage och, återigen, en totalt orimligt jättepeppig och jättestörande Matt Damon. Jag saknar nästan den gravt egoistiske Dr. Mann, som Damon spelade i Interstellar.

En och annan spänningssekvens och Mars vackra vidder räddar detta från dötrist. Det är säkert en film som roar de med livslängd någonstans kring åldersgränsen, 11 år. De som är närmare döden, som undertecknad, behöver mer tuggmotstånd.

The Martian har biopremiär 2 oktober.