The Mule – Clintan i oväntat rolig dramathriller

Inlägg av Anette Hamel den 20 januari 2019 i

The Mule

Clint Eastwood både regisserar och spelar huvudrollen i The Mule. Måste först erkänna att jag inte var särskilt pigg på att se denna film. Har inget emot Clintan vare sig som skådespelare eller regissör, men har heller aldrig varit ett fan. När jag gick igenom listan med filmer som han har gjort eller medverkat i påmindes jag dock snabbt om att där finns väldigt mycket bra. Är han den hårdast arbetande 88-åringen i Hollywood? Mycket talar för det.

Storyn

Jag är otroligt förtjust i verklighetsbaserade historier – detta är en sådan och det triggade mitt intresse. Filmen handlar om den prisbelönta hortonomen Earl Stone (Clint Eastwood), en envis gammal krigsveteran som bryr sig betydligt mer om sina blommor än sin familj. 12 år senare är han en fattig och ensam man i 90-årsåldern. Dottern vägrar fullt förståeligt att ha någon kontakt. Han blir erbjuden ett jobb som chaufför. Uppdraget låter enkelt, men vad Earl inte förstår är att han ska smuggla knark åt en mexikansk kartell. Han gör det bra – så bra att han får allt större leveranser. Narkotikapolisen upptäcker detta och det blir sedan något av en katt-och-råtta-lek, om än i ett ganska soft tempo.

The Mule_Alison_och_Clint

Alison & Clint Eastwood

Skådespelarna

Utöver Clint Eastwood är det flera andra välbekanta namn i skådespelarlistan; Bradley Cooper, Laurence Fishburne och Andy Garcia exempelvis. Och Dianne Wiest i rollen som ex-frun. Wiest spelar tyvärr över lite, vilket är synd för hon brukar vara bra. Som dottern ser vi Alison Eastwood, dvs. Clintans egen dotter och dessa två lyckas förmedla en påtaglig spänning. Garcia spelar rollen som kartellens ledare och det gör han bra, men kanske lite på rutin. Fishburne gör däremot inget bestående intryck, jag minns faktiskt knappt att han var med. I en väldigt liten roll ser vi Manny Montana från tv-serien Good Girls och jag hade gärna sett att han hade fått fler scener. Jaja. Det här är Clintans och Coopers film. Scenerna mellan dem är väldigt bra. Bra är även scenerna där Earl visar sig ha noll koll på att världen har utvecklats. Han är totalt omedveten om att han är politiskt inkorrekt – ja hela han känns föråldrad – vilket resulterar i ett par roliga scener.

För vem?

Vill du se en Clintan-film med mycket action och våld? Då är denna film inte riktigt det du letar efter. Är du en av dem som liksom jag älskade Broarna i Madison County och nu vill se något liknande? Då är The Mule inte rätt val. Men om du kan tänka dig att se något där mittemellan så tror jag inte att du kommer att bli besviken!

Jag tyckte om denna film. Den hade ett skönt flow, var spännande då och då, rolig ibland och sorglig emellanåt – mitt engagemang fanns dock där hela tiden. Från filmens inledningsscen ända fram till dess slut brydde jag mig verkligen om hur det skulle gå för Earl. Det är nog fler än jag som har mött en gubbe som påminner om honom och jag har svårt att tänka mig att någon hade kunnat porträttera denna personlighetstyp bättre! Clint Eastwood har gjort ett lysande jobb både bakom och framför kameran. Jag är väldigt glad att jag såg The Mule och rekommenderar verkligen denna film.

The Mule har biopremiär fredag 25 januari.

Skrivet av Anette Hamel

Filmvetare som jobbar på världens bästa kommunikationsskola. Älskar Hollywoodgalor. Väldigt intresserad av casting. Har en förkärlek till skådespelare som brister ut i sång. Ser helst filmer och serier som utspelar sig i kontorsmiljö, på en skola eller i rymden.