The Shape of Water – Annorlunda kärlekshistoria från Guillermo del Toro

Inlägg av Ingrid Forsberg den 12 november 2017 i

Det är början av 1960-talet, kalla kriget-tider, i Baltimore. På ett hemligt statligt forskningscenter jobbar Elisa (Sally Hawkins) som städerska. Hon är stum och lever ensam, men är väldigt nära vän med sin bohemiske granne Giles (Richard Jenkins) som bor med sina katter och hankar sig fram som reklamillustatör. Och på jobbet har hon sin parhäst Zelda (Octavia Spencer), som hon hänger ihop med i vått och torrt. Zelda har lärt sig teckenspråk för att kunna tala med Elisa, och agerar ofta som hennes tolk.

Och så en dag anländer den grymma översten Strickland (Michael Shannon) till laboratoriet med en mystisk varelse i en vattentank. Elisa får genast ett speciellt öga till varelsen, och dras till honom. Och samtidigt som hon lyckas kommunicera mer och mer med varelsen, som närmast kan liknas vid en fiskman, så ser överste Strickland honom bara som ett monster, som han inte tvekar att plåga.

Sally Hawkins och Doug Jones

Guillermo del Toro har lämnat den gotiska skräckstämningen i sin förra film Crimson Peak och med The shape of water gjort ett finstämt fantasy-kärleksdrama med nostalgiska vibbar. En historia om en väldigt annorlunda relation, och om kampen för de missförstådda varelserna i vår värld.

Sally Hawkins är superb i rollen som Elisa. Man tänker knappt på att hon faktiskt inte talar utan bara kommunicerar med teckenspråk och annat kroppsspråk. Sally Hawkins är en sån där brittisk skådis som inte har någon typiskt filmstjärnelook, och många känner säkert inte igen hennes namn, men hon signalerar bara hundra procent kvalitet rakt igenom. Åh, vad många sådana brittiska skådisar det finns. Men det är en annan historia.

Och Richard Jenkins som grannen är mycket rörande. Det är tydligt att han, som är gay,  och Elisa har hittat en gemenskap i ett utanförskap. Men också att hon saknar något, någon som är ännu mer som hon är. Man förstår ju att det är det här som gör att hon dras till varelsen, men jag tycker ändå att berättandet svajar lite där. För jag förstår inte riktigt vad det är som gör att Elisa fastnar för varelsen så direkt. Den utveckligen går lite för fort helt enkelt.

Det ligger en gammaldags känsla som ett filter över hela filmen – ett helt medvetet val från regissör del Toro. Och det är knappast någon slump att vattenvarelsen ser ut som en förfinad variant av varelsen i B-klassikern Creature from the black lagoon. Därför är det såklart också  helt rätt val av del Toro att använda sig av en skådespelare i mask och dräkt istället för att göra en datoranimerad varelse. Varelsen – Amphibian Man som han kallas i rollistan – spelas av Doug Jones, som verkar ha ungefär samma position inom “mask och dräkt”-roller som Andy Serkis har inom motion capture-roller. Det är nämligen han som spelar faunen i Pans Labyrint, Abe Sapien i Hellboy, Silversurfaren i Fantastic Four, otaliga monster och varelser i olika serier och filmer, och just nu är han aktuell som Saru i Star Trek: Discovery. En superetablerad doldis kan man säga.

Det är en väldigt fin film, både på ett estetiskt och känslomässigt plan, men det griper ändå inte riktigt tag i mig som det borde. Det är lite för segt och lite för melodramatiskt (vilket väl i och för sig också knyter an till den medvetet gammaldags känslan). Men det är verkligen fint hur Guillermo del Toro lyckas göra en kärlekshistoria mellan en kvinna och en fiskman utan att det känns helt freaky. I slutändan känns det ändå som en ganska allmängiltig historia om hur man behandlar de som är annorlunda, och om att hitta sin själsfrände.

The Shape of water hade svensk premiär på Stockholms Filmfestival. Vanlig biopremiär är 12 januari 2018.