The Town – Recension

Inlägg av Måns Lindén den 14 december 2010 i

Jeremy har just berättat om vad han tyckte om "Daredevil"

I den nyligen utkomna dokumentärfilmen ”The Promise” får Bruce Springsteen frågan om hur skivan ”Darkness on the edge of town” från 1978 skiljer sig från 1975 års ”Born to run”:

”Born to run handlade om människor med stora drömmar som på ett eller annat sätt kände sig kvävda i sina småstäder. Den handlade om dom som ville iväg för att jaga dessa drömmar. Darkness-skivan innehåller samma människor fast nu handlar låtarna om dom som blev kvar. Dom vars drömmar blev krossade i förväg.”

Tungt värre.

Jag kommer att tänka på det citatet när jag ser Ben Afflecks karaktär i ”The Town”. För om ”Good Will Hunting”-Affleck hade ”Born to Run” i lurarna så lyssnar ”The Town”-Affleck definitivt på ”Darkness on the edge of town”. Trots att de två filmerna är enormt olika känns det i all väsentlighet som samma karaktär.

Filmen har ett fantastiskt anslag och vi kastas rakt in i ett brutalt rån. Doug McRey (Affleck) och hans kumpaner har specialiserats sig på att råna banker när de får påfyllnad av kontanter då personalen av förklarliga skäl måste öppna upp sina kassaskåp. I samband med rånet tar de av någon outgrundlig anledning bankkassörskan Claire Keesey (Rebecca Hall) som gisslan. De förser henne med ögonbindel, sliter av sig sina masker och lyckas skaka av sig polisen. De släpper av henne, men inte förrän de har tagit hennes id-kort. De inser att hon bor i samma del av Boston och därför utgör hon ett hot. Var i detta hot består är aningen oklart eftersom hon aldrig har sett deras ansikten. Hur som helst bestämmer de sig för att Affleck ska söka upp henne och skrämma henne till tystnad. I fall hon eventuellt såg något.

Han hittar henne vid en tvättomat. Ljuv musik uppstår. Den fina flickan faller för the bad boy och komplikationer uppstår. Han ska ju bara göra ”den sista stöten” innan han kan rida iväg i solnedgången tillsammans med henne. Den hårda FBI-snuten (Jon Hamm) är dessutom ligan på spåren och bevakar varje steg inför den stora smarta kuppen som ska ske i samband med en baseball-match på Fenway Park. Utöver detta har Afflecks karaktär det sociala arvet att tänka på. Hans pappa (Chris Cooper) sitter inne för bankrån och Jem, hans bästa vän samt rånarkumpan (Jeremy Renner) accepterar inte på något sätt att detta ska bli sista stöten. Skomakare bli vid din läst liksom. Eller stanna i alla fall hemma och fortsätt spisa ”Darkness on the edge of town”

Don Draper är rasande

Det kräver sin regissör för att fläta ihop alla dessa sidohistorier och Ben Affleck visade redan med ”Gone Baby Gone” att han absolut vet var kameran ska stå. Men i den filmen hade han det goda omdömet att casta sin bror i huvudrollen. I ”The Town” har vi tyvärr inte samma tur. Bens begränsade spel i kombination med ett antal Grand Canyon-stora luckor i manus gör att filmen inte håller hela vägen. Tyvärr. Jag har väldigt svårt att tro på den uttryckslösa Ben Affleck som hjärnan bakom den snillrika kuppen. För det andra känns kärlekshistorien mellan honom och Rebecca Hall framstressad, svårbegriplig och ologisk.

Affleck har dock en fin känsla för de 70-talsaktigt brunmurriga miljöerna i Boston och personregin är inget annat än superb. Det finns ett driv i berättelsen, och en konstant framåtrörelse som gör att du som publik aldrig har direkt tråkigt. Jon Hamm är förvånansvärt bra som den patos-drivna FBI-agenten. Han är svinförbannad och gör det grymt bra trots att jag bara ser Don Draper framför mig hela tiden. Castingen är överlag fingertoppskänsligt hanterad. Det hade därför varit väldigt intressant att se vad som hänt om Ben Affleck hade bytt plats med Jeremy Renner i rollfördelningen. Filmen hade då blivit ungefär 1 000 % bättre.

The Town har biopremiär den 15:e december över hela landet

SvD: 3 av 6 Aftonbladet: 3 av 5 Expressen: 4 av 5 DN: 4 av 5

• Saunet

Jag undrade just hur ni skulle se på den här filmen, för den gör ett avtryck. Bara inte inte helt det jag trodde och heller inte det jag önskade. Jag håller med dig i nästan allt. Anslaget dundrar som pukor och jag myser av castingen, ljus och den autentiska skildring av ett hörn som Gud glömde. Rebecka Hall överraskar och FBI-agenten känns faktiskt som en farlig kille.
    Men å var det ben Affleck och hans släpiga accent. Jag försöker genom hela filmen att hitta anledningen till att han har huvudrollen. Han är inte dålig- bara fel.
    Jeremy Renner hade också varit fel. Fast på ett annat sätt.
    Jag tycker han är fullkomligt trovärdig i sin roll.
    Huvudrollen kräver bara en annan typ av energi som jag inte tror Jeremy har- ännu. Afflek har inte tyngden och jag hade hellre sett Ryan Philippe i den rollen. Klart undervärderad skådespelare som nu skaffat sig skit under naglarna.
    Sen stör jag mig på(undrar om det försvann i klippet?)att Ben Affleck hand inte är det som avlöjar honom…