Thor 3D – Recension

Inlägg av Måns Lindén den 27 april 2011 i

Inte Alexander

Under den första kvarten sitter jag och tänker på två saker:

• Varför är den här filmen i 3D?
  • Varför spelar inte Alexander Skarsgård huvudrollen?

Enligt säkra källor stod det till slut mellan vår egen Alex och den australiska hunken Chris Hemsworth om vem som skulle få svinga hammaren och kyssa Natalie Portman. Varför regissören Kenneth Branagh valde den senare är lite märkligt. Hemsworth är nämligen filmens svagaste kort. Detta till trots är inte ”Thor” en dålig film. Tvärtom. Det är ett stycke god serietidningsunderhållning som Kenneth ”Wallander” Branagh har svängt ihop. Det är underhållning från början till slut och med välbalanserad humor ror han det i land trots att han ibland går vilse bland en del ofrivilligt komiska specialeffekter. Det är rätt märkligt att sånt fortfarande slinker genom år 2011

Anthony har just fått reda på att det blir en Hannibal Lector-film till

Det är en klassisk hjältesaga vi bjuds på. Thor är arrogant och full av gudomligt testosteron. Han ser sig själv som den självklara arvtagaren till tronen nu när hans far Oden (Anthony Hopkins) börjar bli trött. Thor är så övertänd att han startar krig med en gammal arvsfiende på en annan planet för att visa sin far hur mäktig han är. Detta gör Oden rasande och han berövar prompt Thor hans gudomliga kraft samt hans mäktiga hammare. Till råga på allt blir han dessutom förvisad från Asgard och slungas ner på jorden där han ska lära sig veta hut. Oden kastar även ner hans hammare som fastnar i en sten. Den kan endast lyftas av någon som är värdig dess kraft…

Väl på jorden träffar han den unga rymdforskaren Jane (Natalie Portman) som tillsammans med Stellan Skarsgård satt upp en forskningsstation mitt i den öken där Thor kraschlandar. Kulturkrockar uppstår men efter ett tag lär sig Thor att vara mer mänsklig och på så vis blir han den hjälte hans arv kräver. Den karaktärsutveckligen är filmens stora behållning. Korsklippningen mellan det überkitschiga Asgard och den sömniga bonnhålan i USA funkar fint. Den parallella handlingen där Thors onde bror Loke konspirerar för att ta över tronen samt hålla Thor kvar på jorden håller upp tempot och det blir aldrig tråkigt.

Thor och Oden

”Thor” är absolut inget mästerverk, den är lite för lång och har alldeles för många onödiga karaktärer. De karaktärer som får lite spelrum är i de flesta fall rätt tvådimensionella och specialeffekterna är bitvis jättefåniga. Men det gör inget. Kenneth Branagh har hittat precis rätt ton och skådespelarna har exakt rätt mängd glimt i ögonen. Film av den här typen ska vara rolig och underhållande och det levererar ”Thor” med råge. Men ni kan absolut skippa 3D-versionen, den tredje dimensionen tillför inget extra, den är bara irriterande, särskilt i scenerna som utspelar sig på natten. Det blir bara mörkt och oskarpt.

”Thor” är en charmig klackspark och jag lämnar salongen med ett leende på läpparna. Det är inte varje dag.

Thor har biopremiär den 27:e april

Trailer till Thor [trailer 2] från rstvideos trailerarkiv.

SvD: 4 av 6 Expressen: 2 av 5 DN: 1 av 5 GP: 1 av 5

• Simpan

Haha, synd bara att SF valt att bara visa Thor i 3D för tillfället. 🙂

• Emil

Synd också att Thor i 3D är inte 3D, jag såg inte en enda 3D-effekt under hela filmen…. Hade det inte sett konstigt ut hade jag tagit av mig glasögonen efter en kvart.

• Tobias

Intressanta synpunkter! Själv tyckte jag att huvudrollsinnehavaren levererade över förväntningarna.

Hemsworth, stavar han förresten.

• Chimmyt

Antingen är det fel på 3D-maskineriet på din lokala biograf, du satt alldeles för långt bak eller att du har en skelögdhet som förstör 3D-upplevelsen, jag såg både många och bra 3D-effekter.

• Chimmyt

Och när jag läser din recension tänker jag ”varför i hela friden vill man se Alexander Skarsgård som Thor???” Sen undrar jag över vilka effekter som var fåniga?

• Måns Lindén

Vill och vill, men eftersom det stod mellan Alex och Chris Hemsworth så hade jag hellre sett att Skarsgård fått rollen. Ganska många effekter var undermåliga; När de red på hästarna i början kändes det som det flöt fram på ett oskönt sätt. Sen var väl inte det där plåtmonstret som skickades ner på jorden helt ok…

• Kelly

Kan du inte recensera ’Parks & recreation’, hört bra om den och sett första avsnittet men vet inte om det är värt att kolla på. Känns som en inte lika bra version av ’the office’. Har även hört att det är personer bakom the office som gjort denna serie.