Posted 18 november, 2016
  • Lindman1 on Fantastiska Vidunder och Var Man Hittar Dem – En magisk resa genom tid och rum

Tackar! Nej, särskilt spännande blev det aldrig men det gjorde inte så mycket. Underhållningen var det sannerligen inget fel på...
    Posted 18 november, 2016

Trolljegeren – Recension

Inlägg av Alexander Kantsjö den 1 mars 2011 i

För ett tag sedan så gjorde Måns mig och er läsare uppmärksamma på en kommande norsk film med ett ganska ovanligt tema, nämligen troll. Filmen heter ”Trolljegeren” och trailern kan ni se här. ”MÅSTE SES!!” var min kommentar och nu har filmen kommit ut på DVD i Norge och gissa vem som illa kvickt slet fram kreditkortet och beställde en kopia. Gissade ni på mig så gissade ni rätt!

Jag känner mig lite som ett hack i skivan när jag ännu en gång lyfter fram våra grannländers utomordentliga förmåga att våga testa nya saker och tänja på gränserna inom film, men en sanning som bör uppmärksammas av många tål att sägas flera gånger. Medan vi i Sverige producerar nya versioner av gammal skåpmat med ”Änglagård 3” och ”Åsa-Nisse 21” så har framförallt Norge etablerat sig på den internationella filmscenen som ett cineastiskt innovativt land och med ”Trolljegeren” så hugger dom den titeln i bergfast sten.

Kalle, Thomas, Johanna och Trolljägaren Hans.

”Dom tre mediastudenterna Kalle, Johanna och Thomas ska som skolarbete göra en dokumentär om björnjakt i Norge, men vad som börjar som en jakt på en mystisk tjuvskytt förvandlas snabbt till en jakt på en av den norska statens mest välbevarade hemligheter. Med sin kamera och sin orubbliga nyfikenhet börjar filmstudenterna att dokumentera en av Norges osjungna hjältar, Trolljägaren Hans, som på uppdrag av den norska staten ser till att landets befolkning är lyckligt ovetande om de monster som gömmer sig i Norges skogar och fjäll”.

Filmens grundpremiss är snarlik den som yttrades för dryga tio år sedan när den uppmärksammade mockumentären ”The Blair Witch Project” slog världen med häpnad; Filmstudenternas material har upphittats och därefter klippts ihop för att berätta sanningen om vad som hänt ungdomarna och deras skäggiga guide. Så det är oundvikligt att jag och troligtvis fler med mig kommer att dra paralleller till ovanämnda filmsensation. Förutom en skakig handkamera och en del grönskimrande nattbilder så slutar dock dom flesta likheter med den, i mina ögon, ganska så mediokra lågbudgetskräckisen. Framförallt så lyckas norrmännen galant med det som jag tyckte var den amerikanska filmens största brist, nämligen manuset.

En "Tusseladd" på jakt efter ett storpack näsdukar.

Det hela är så helgjutet och genomtänkt att det ibland nästan blir löjligt vilken stenkoll författarna har haft på den mytologi och förhöjda verklighet som dom har skapat, alltså löjligt på ett exceptionellt bra sätt. Fenomenet troll gestaltas på ett trovärdigt och vetenskapligt sätt som gör att jag köper konceptet till och med mer än vad jag gjorde med ”The Blair Witch Projects” ambitiösa bakgrundsarbete, trots att det kanske kan tyckas som ett fjantigare tema med lufsande troll än med en elak och barnarövande häxa. När en veterinär förklarar för kameran hur det kommer sig att troll förvandlas till sten i solljus så kommer jag på mig själv med att nicka och tänka ”-Ja såklart, det är därför”.

Historien berättas omsöm med effektiva och små medel som förstärks av skådespelarnas ganska lågmälda och realistiska spel och ömsom med storslagna och förvånansvärt realistiska visuella och audiella effekter som får en att bita på naglarna av spänning. Trollens karaktärsdesign är enastående och hur dom har lyckats att integrera dessa digitala varelser i en skakig handkameraproduktion utan att det ser lökigt ut är för mig som lekman en gåta. Det känns helt enkelt förbluffande naturligt.

"Raglefant" på brovakt, som sig bör för ett troll.

Filmens huvudkaraktärer är även dom väldigt naturliga, dom resonerar och reagerar på ett sätt som känns väldigt trovärdigt i förhållande till den otroliga bakgrund dom spelar mot. Dom är  inte bara platta figurer som ska vara där och skrika och peka på alla coola visuella effekter som filmskaparna knåpat ihop, utan det finns även ett djup hos dom flesta av dom. Framförallt filmens ”hjälte”, Trolljägaren Hans (Otto Jespersen) gestaltas träffsäkert som en man som är i ständig kamp mellan sin plikt och sina moraliska värderingar. Han har för längesedan avtrubbats av sina sysslor men hyser fortfarande hopp om någon form av upprättelse och när dom snokande ungdomarna dyker upp så ser han sin chans att berätta sanningen för världen.

Stortrollet "Jotne" sätter ner foten.

Filmen har flera sköna tvister som gör att det aldrig blir tråkigt och en subtil humor som skapar en kontrast till spänningen, sköna blinkningar till kända och mindre kända trollsagor dyker upp lite här och var för att lätta upp allvaret. För ”Trolljegeren” är i grund och botten en ganska allvarlig och spännande film och det är också det som gör den så bra, allvaret skapar en trovärdighet som gör att man köper hela konceptet utan att det blir fjantigt. Filmen berättar en seriös historia men utan att ta sig själv på för stort allvar.

Som sammanfattning så vill jag bara säga att ”Trolljegeren” är en unik film, inte bara i skandinaviska mått mätt utan även internationella och det skulle förvåna mig om den inte slår stort ute i världen. Som vanligt när det kommer till den här typen av film så visas den inte på bio här i Sverige, men det finns en möjlighet till en DVD-release eftersom filmen ändå produceras av SF Norge. Annars går den att beställa på import-DVD här.

Jag säger det igen, nu med vetskap: ”MÅSTE SES!!”

width=

Skrivet av Alexander Kantsjö

En cineastisk allätare som framförallt slukar genrefilm och Tv-serier. Tycker att Leonardo Di caprio är på tok för överskattad och har en förkärlek för udda karaktärer. Skriver manus och drömmer om att sätta genrefilm på den svenska filmkartan. Vattuman och en smula laktosintolerant.

• Där fullkomlgt exploderade rollspelsaortan, måste ses.

• Christoffer Jadepalm

Grymt cool rulle! Och som sagt, genomtänkt. Se den bara!

• Danny

På engelska el norska? Hoppas norska

• Danny

På engelska el norska? Hoppas norska

• Den är på norska.

• Eduardo Alarcon Klein

Klockrent, känenr verkligen igen mig i att man sitter och nickar i soffan ”Sounds legit” och tycker att aldrig förr har man stått på en sån logisk film.

Trodde den skulle vara bra, aboslut. Inte ofta man går in med stora förväntnignar och går ut hållandes mobilen för att ringa alla sina vänner för att säga ”se filmen nu för fan!”. En solklar 9. Hade velat en längre verision, hoppas på blu ray släppet senare!

• Kallejohansson499

fins det på rittit jag vill att ni tar mej upp till norges bärg så jag kan få se dom

• Pingback: Grattis, Norge. | Onyanserat - Blogg om film och tv()