Tully – en avglamouriserad bild av moderskapets svårigheter med en briljant Charlize Theron

Inlägg av Cissi Eriksson den 18 maj 2018 i

Tully handlar om tvåbarnsmamman Marlo (Charlize Theron) som är höggravid med sitt tredje barn. Filmen inleds med att en tillsynes väldigt sliten Marlo sitter i bilen med sina två barn varav sonen Jonah (Asher Miles Fallica) sparkar henne i stolsryggen då det inte finns en parkering som faller honom i smaken. Man inser fort att Jonah har någon diagnos inom autism spektret. Marlo säger att hon känner sig som en övergiven soppåse och man kan nästan se likheten. Hon ger tillståndet utmattad en helt ny innebörd och är redo att trycka ut barn nummer tre som inte riktigt var med i planeringen. Hennes ovetande make Drew (Ron Livingston) jobbar långa dagar och ser inte hur det står till med vare sig Marlo eller deras nergångna hem. Bebisen föds och Marlo går från utmattad till att mer likna en zombie med läckande bröst. Marlos välbeställda bror (Mark Duplass) tycker synd om sin syster och erbjuder att betala för en nanny som kommer nattetid för att ta hand om den nyfödda.

Mackenzie Davis som nannyn Tully.

Tully (karismatiska Mackenzie Davis) som nannyn heter är ung, snygg, smart och inte rädd för att ta i. Hon sveper in som en virvelvind i Marlos liv som är skeptisk till en början. Tully tar hand om bebisen som om hon hade 10 barn själv, städar huset, bakar och hjälper även till att kicka igång Marlo och Drews sexliv. Verkligen service med det lilla extra. Marlo och Tully blir snart goda vänner vilket leder till att Marlo vaknar upp ur sin dvala, eller som hennes svägerska (Elaine Tan) uttrycker det: ”She seems more awake”. Charlize Theron är en skådespelare som spelar i den högsta ligan och som alltid ger allt i sina rolltolkningar. Inför denna roll gick hon upp 25 kg för att kunna vara trovärdig som nyförlöst mamma. Det finns en vardagsrealism i Tully som gör att man som åskådare har lätt att leva sig in och bli engagerad.

Livet är på topp…….

Radarparet Jason Reitman och manusförfattaren (med tidernas häftigaste namn) Diablo Cody, visar på hur jobbigt det kan vara för en mamma som inte får någon hjälp. En film som visar baksidan av moderskapet och inte glamoriserar ett dugg med närbilder av såriga bröstvårtor. Det finns ett mörker i filmen samtidigt som det är en hjärtevärmande film med sarkastisk humor av den sort som är Diablo Codys signum. Ett mynt har ju två sidor och det ligger en del tolkning i filmen som är upp till var och en av dess åskådare att bedöma om det bara är mörkt eller faktiskt lite ljust. Tror bestämt att Theron har en Oscarsnominering att vänta sig nästa år om hon inte gör något ännu bättre innan årets slut vill säga.

Tully har premiär idag den 18:e maj

Skrivet av Cissi Eriksson