Logga in

Ungdomsfängelset – Recension

Inlägg av Måns Lindén den 30 juli 2012 i

Dvd Film Recensioner

I ett Italien plågat av fattigdom och arbetslöshet möter vi Giuseppe och Pasquale, två unga skoputsare som lyckas överleva tack vare sin varma, oförfalskade vänskap. Efter att ha arresterats för ett mindre brott spärras de in i ett ungdomsfängelse med bestraffningar utförda av vuxensamhället, som redan bestulit dem på deras barndom.

En av neorealismens stora namn var Vittorio de Sica. Mest känd är han för den fina Cykeltjuven som gång på gång för nöja sig med en silver- eller bronspeng när världens bästa film ska utses. Citizen Kane är och förblir ohotad. Två år innan Cykeltjuven kom Ungdomsfängelset, och det är en riktigt liten pärla. Giuseppe och Pasquale är bästa vänner, tillika småfifflare. I Europa rasar kriget och är man slug och företagsam kan man tjäna några extra lire genom att sälja på den svarta marknaden. Pojkarnas dröm är att köpa en häst och de sparar varenda liten slant för detta syfte. Samma dag som de köper hästen luras de in i en fälla och hamnar i ungdomsfängelse.

Väl där inne går det snabbt och pipan för de unga tu. De hamnar i olika celler och via medfångarnas intrigerande vänds de mot varandra och blir ofrivilligt fiender.  I grund och botten är detta en historia om humanism när omständigheterna är inhumana. Filmen tar sig an ämnen som lojalitet, skuld och familjeära. Vittorio de Sica är en mästare på att regissera barn och de två huvudrollsinnehavarna är verkligen helt briljanta i sin strävan att behålla sansen trots predikamentet. Innan rättegången, när de sitter häktade, verkar de mest tycka att fängelsevistelsen är ett äventyr, men efter hand blir präglas de av penalismen och tappar bit för bit sin oskuld. Det är både fint och smärtsamt skildrat. Vittorio de Sica ställer sig alltid på barnens sida och är på många sätt Lukas Moodysons föregångare i det avseendet.

Giuseppe och Pasquale

För att vara en film från 1946 känns Ungdomsfängelset väldigt vital och modern. Det är högt tempo och ett skickligt skrivet manus med som levererar tydliga konflikter och vändpunkter på alla de rätta ställena. Regin är ypperlig och historien är gripande ända fram till den hjärtskärande slutscenen. Filmen vann en Oscar för bästa utländska film och blev även nominerad för  bästa manus vilket känns helt rimligt. Ungdomsfängelset är en bitterljuv historia som jag tycker alla borde se.

Ungdomsfängelset släpps på DVD den 1:a augusti.