Venom – ofrivillig budgetrulle räddas från totalt haveri av underhållande bromance

Inlägg av Cissi Eriksson den 5 oktober 2018 i

Marvel imperiet fortsätter att föröka sig i filmvärlden och denna gång är det Venom som står i strålkastarljuset. Filmen handlar om Eddie Brock (Tom Hardy) som är en undersökande journalist i bästa Janne Josefsson-anda som hela tiden försöker få till det stora scoopet. När han börjar undersöka entreprenören och miljardären Carlton Drakes (Riz Ahmed) skumraskaffärer går livet fort utför och han förlorar jobb, hem och sin stora kärlek Anne (Michelle Williams). Drake har genom sin forskning i rymden hittat några exemplar av en varelse som heter symbioiter, vilka överlever på jorden genom att ta en annan kropp i besittning. Människokropparna som får dessa i sig bryts fort ned och Drake är på jakt efter den perfekta värden så att symbioterna kan fortsätta att leva på jorden. Full-on psykopaten Drake är besatt av att få detta att fungera och lurar hemlösa människor att ställa upp som försökskaniner i hans toppmoderna forskningsanläggning. Eddie tar sig in på anläggningen, lyckas bli ”smittad” och har helt plötsligt en röst i sitt huvud som tillhör en galen utomjording som kallar sig Venom. Eddie och Venom hittar en gemensam fiende i Drake och sedan är det game on.

Riz Ahmed och Tom Hardy.

Det finns lite väl många problem med Venom för att jag ska vara nöjd. Först och främst, är det inte meningen att 3D formatet ska förhöja kvalitén på filmen? Det blir snarare sämre och jag sitter och kisar större delen av filmen då det är vansinnigt rörigt och mörkt på duken. Specialeffekterna verkar vara hopklistrade med Karlssons klister och en stor del ”det här blir nog bra”-mentalitet istället för den mycket höga kvalité det brukar vara i Marvels filmimperium. Blev det inga pengar kvar till detta eller tog Avengers – infinity war all kosing? Manuset är en katastrof. Det är inte lätt att skriva manus utifrån en populär serieförlaga men tidigare författare har ju lyckats så vad är problemet? Regin är lika rörig som specialeffekterna och skådespelarna antingen spelar över eller pratar som robotar, detta är ett solklart tecken på dåligt given regi.

Vad sägs om en puss?

Rollistan är på papperet guld och gröna skogar men ändå lyckas man tappa detta, hör och häpna! Personligen älskar jag Tom Hardy på alla sätt det går men snälla söta rara, vad fasiken gör du här? För det första är han alldeles för biffig och helt enkelt för snygg att spela ”losern” Eddie. Han ser redan ut som att han kan slåss, det är ju ”parasiten” som intar hans kropp som skall slå skurkarna på snoken. Hardy spelar över en hel del och verkar inte ha fått någon som helst regi. Det är faran med en såpass erfaren och erkänd skådespelare, med fel regissör lämnas de ensamma att improvisera vilket inte alltid fungerar. Sedan har vi ett annat toppnamn: Michelle Williams som Eddies fästmö Anne. Hon har en peruk på sig som ser ut att kosta 500 riksdaler på Buttericks och det går verkligen inte att sluta irritera sig på den. Låter kanske trivialt men ta en titt och återkom till mig sedan. Williams har inte mycket att göra i Venom och kemin mellan henne och Hardy är absolut noll. De verkar inte ens vara med i samma film. Lika illa ställt är det med Riz Ahmed som var fantastisk i The night of. Han verkar skämmas för sina repliker och viskar fram dem under större del av filmens gång och glimrar bara till få stunder.

Michelle Williams i peruken från Buttericks.

Det som trots allt är bra med Venom är munhuggandet mellan Eddie och Venom men de scenerna är alldeles för få och dröjer tills filmen nästan är slut. Eddie lider av höjdskräck och detta gör Venom narr av på ett underhållande vis där en hiss är inblandad, men det behövs mer humor för att rädda en sån här film. Utomjordingen Venom är tidvis en rolig galning utan några som helst spärrar men det hade behövts mer av honom då han är uppfriskande gränslös och fräck i mun.  Det utvecklas en ”bromance” mellan dessa två och jag är villig att ge dem en ny chans men då får det anlitas en riktigt vass manusförfattare som KAN denna typ av filmer. Det är svårt att göra bra action blandat med humor men vi har ju sett det förut. Gör om, gör rätt!

Venom har premiär idag den 5:e oktober

Skrivet av Cissi Eriksson