Vice – Christian Bale är suverän som en av världens mest hemlighetsfulla ledare

Inlägg av Cissi Eriksson den 17 januari 2019 i

Från vänster Dick Cheney och Christian Bale.

Vice inleds med raderna: ”The following is a true story. Or as true it can be given that Dick Cheney is know as one of the most secretive leaders in history. But we did our fucking best”. Tycker det sätter tonen för en film som är både rolig och riktigt skrämmande på samma gång. Inte lätt att göra film om politiker som oftast är tråkiga och lika beiga som sand. Men inte här inte, här kör man all in i en berättelse som har en hel del oväntade vändningar och underhållande inslag blandat med fasa över hur överjävlig världen har blivit sedan Bush administrationen startade krig mot terrorn efter 11:e september dåden 2001. Vice handlar om vicepresident Dick Cheney (en suverän Christian Bale) som det har konspirerats mycket om att han var hjärnan bakom president George W Bush (en trist roll för Sam Rockwell), sistnämnda ansågs bara vara en ”marionettdocka” i det politiska spel som ägde rum. Cheney ansågs vara hjärnan i gänget och detta presenterar regissör och manusförfattare Adam McKay på ett mycket övertygande och respektlöst vis.

Början av filmen handlar om att Dick (detta namn alltså) slarvar runt och grips för två rattfyllor i hemstaden Wyoming år 1962 samtidigt som att handlingen pendlar till att Dick tar över Bush roll som befälhavare under 11:e september attackerna. Här kan man verkligen prata om att klättra på karriärstegen, inget är omöjligt som Gunde hojtade i Fångarna på fortet och definitivt inte i USA. Frugan Lynne (strålande Amy Adams) har fått nog av sin makes beteende och hotar med att börja dejta professorer från universitetet som minsann inte kommer tacka nej till henne. Dick inser att vattnet är högt och tar sig i kragen och kör på stenhårt för att nå toppen. Första stoppet i maktens korridorer är som en av alla president Nixons rådgivare i Washington. Under ett politiskt möte får Dick upp ögonen för Donald Rumsfeld (en mycket underhållande Steve Carell) som är en omoralisk mansgris som har grodor flygandes ur sin mun varje gång den öppnas. Vid ett tillfälle frågar Dick sin nya idol om ”vad de tror på” vilket får Rumsfeld att gapskratta även efter att han har slängt igen dörren till sitt kontor efter sig. Dessa två herrars vänskap är en del av grundhistorien i berättelsen och vänskapen håller i sig trots att Rumsfeld blir omplacerad till Brussel under några år som han kallar ”a fuck off assignment”.

Det är en hel hög av bra skådespelarinsatser i Vice men den stora stjärnan är Christian Bale som vicepresident Dick. Det går knappt att känna igenom Bale då hans förvandling är imponerande (krävdes tydligen 6-8 timmar i sminket under inspelningen) och han förställer sin röst så nära det går att komma originalet. Även rörelsemönstret, den totala avsaknaden av charm, hur Dick nästan tittar under lugg (trots sin skallighet) när han pratar men ändå har en oerhörd pondus. När Dick pratade då lyssnade alla, även innan han blev vicepresident och fick de mest konstiga förslag att framstå som förnuftiga hos de högre makthavarna i Vita huset. Hustrun Lynne har en viktig roll i filmen då man märker att uttrycket ”bakom varje framgångsrik man står det en kvinna” stämmer då Lynne har mer än ett finger med i Dicks politiska spel. De skyr inga medel, inte ens att slänga sina egna barn ”under bussen”… Vice är ett viktigt stycke nutidshistoria som jag tycker alla borde se då den får dig att skratta åt det absurda men samtidigt skrämmande stora makt ett fåtal personer kan förstöra en hel värld med vilket skoningslöst kommer påverka nästkommande generationer. Vid årets Golden Globe gala blev Christian Bale belönad för sin prestation och ni måste leta upp hans tacktal på Youtube där han först driver med sitt eget, ”något” lättirriterade humör vid inspelningar och att han till sist säger ”Thank you to Satan for giving me inspiration on how to play this role”. Bale är och förblir en av mina största idoler, oavsett raseriutbrott på inspelningar.

Vice hade biopremiär den 11:e januari

Skrivet av Cissi Eriksson