Vox Lux – Väldigt snyggt, men ytligt och oengagerande

Inlägg av Anette Hamel den 15 januari 2019 i

Vox Lux

Filmen inleds med en skolskjutning, i vilken den 14-åriga Celeste nästan mister livet. Hon framför en sång vid en minnesstund för offren och blir sedan USAs nya älskling. Hon erbjuds ett stort skivkontrakt och karriären sätter fart. Men Celine blir vuxen för fort. Två decennier senare är hon en sliten bråkmakare vars karriär nästan havererat efter en skandalös händelse. Hon gör sig redo för sin comeback.

På pappret är Vox Lux definitivt min typ av film och jag hade höga förväntningar. Filmen börjar väldigt bra. Den första scenen är stark och gripande. Fotot är snyggt och filmen är genomgående bra klippt. Under filmens gång minskar dock mitt intresse. Handlingen känns tämligen förutsägbar och jag imponeras heller inte nämnvärt av skådespelarna, Natalie Portman undantagen. Jude Law är felcastad som Celestes manager. Han är en bra skådespelare, men jag förstår inte alls vad han har att göra i denna film. Han tillför absolut inget. Kanske är det dock inte Jude det är fel på, utan rollen. Regelbundet under filmens gång hör vi Willem Dafoes röst berätta historien. Jag tycker inte att detta berättargrepp heller tillför något. Det får mig bara än mer distanserad, men kanske vill regissören att det är så jag ska känna?

Vox Lux

Natalie Portman och Raffey Cassidy

Natalie Portman är väldigt bra i rollen som den 31-åriga Celeste. Kan inte minnas att hon någonsin under sin karriär har gjort en dålig skådespelarinsats. Här övertygar hon som egocentrisk, nervig och besvärlig popstjärna, men när hon står på scen blir jag tyvärr besviken. Portman har helt rätt look, men koreografin känns lite för banal och musiken av Sia är förvånansvärt tråkig och intetsägande. Kanske är det meningen?

Det känns som att filmen har en hög ambition, men vad den vill säga kommer inte riktigt fram. Eller så vill den inte säga något alls. Jag knyter hursomhelst aldrig an till någon av karaktärerna och när eftertexterna kommer, vilket sker väldigt abrupt, känner jag mig tom och besviken. Jag hade förväntat mig mycket mer, särskilt efter den starka inledningen.

Vox Lux har premiär den 18 januari.

Skrivet av Anette Hamel

Filmvetare som jobbar på världens bästa kommunikationsskola. Älskar Hollywoodgalor. Väldigt intresserad av casting. Har en förkärlek till skådespelare som brister ut i sång. Ser helst filmer och serier som utspelar sig i kontorsmiljö, på en skola eller i rymden.