Logga in

Take this Waltz – Recension

Inlägg av Ingrid Forsberg den 13 juli 2012 i

Det börjar som en indiedröm. Tjej med bohemisk blus, avklippt jeanskjol och turkosa tånaglar bakar blåbärsmuffins i ett färgglatt kök till lågmäld gitarrpop. Det är Margot, spelad av Michelle Williams, och jag undrar vad det är hon tänker på när hon tassar runt där i köket, hon ser liksom vemodig ut när hon lutar huvudet mot spisen och tittar in i ugnen medan muffinsen gräddas.
Och det sätter tonen för filmen. Tillvaron kan vara väldigt bra och väldigt jobbig samtidigt.

Kanadensiska Take this Waltz, av Sarah Polley,  har ganska många sådana ”indiefaktorer” (i några scener är Margot farligt nära att vara en ”manic pixie dream-girl”). Allt är väldigt bohemiskt, jag undrar lite hur de egentligen tjänar sina pengar, det är undervattensscener i swimmingpool, åka karusell, indiepop och konstnärliga karaktärer. Men det blir inte för mycket (framför allt inte för quirky), för samtidigt är det en väldigt övertygande skildring av de känslor som Margot har och slits mellan.

Det unga gifta paret Margot och Lou (Seth Rogen) är väldigt kärleksfulla, de har det fint, men ibland blir det för mycket och man förstår liksom hur kärleksyttringarna ibland bara blir irriterande. På ett flyg träffar Margot Daniel (Luke Kirby), de får med en gång en speciell kontakt, och när de delar taxi hem upptäcker de att de bor grannar. Och kan helt enkelt inte riktigt släppa den där laddningen mellan dem som bara byggs upp mer och mer.

Lou och Margot

På flera håll kallas Take this Waltz romantisk komedi, men det är inte vad jag skulle kalla den. Snarare är det en ganska sorglig kärleksfilm, men med komiska små glimtar. Framför allt är det en övertygande skildring av att ha det väldigt bra i något men ändå dras handlöst in i något annat som inte går att hindra eller motstå. Det är liksom inte svart eller vitt, utan någon slags blandning, så som det oftast är i verkligheten också.

Både Seth Rogen och Sarah Silverman, mest känd för sin rätt flippade komediserie under eget namn, gör ovanligt seriösa roller här. Det är kul att se Seth Rogen i en roll som inte är så höhö-ig som vanligt (dock har han ju så klart kvar sitt höhö-iga skratt), men framför allt gör Sarah Silverman starkt intryck. Hon spelar Lous storasyster, som en nykter alkoholist, och jag hade verkligen velat se mer av den rollen som hon gör riktigt bra.

Ibland haltar det lite, framför allt i slutet. Specifikt en montage-scen som kommer helt oväntat och känns väldigt konstig i sammanhanget (ni kommer fatta vilken jag menar när ni ser den…)
Take this Waltz är en ojämn film – men ändå väldigt fin. Och när topparna kommer är de faktiskt rätt fantastiska.

Take this Waltz har biopremiär den 13 juli