Logga in

World War Z – Recension

Inlägg av Måns Lindén den 28 juni 2013 i

world_war_z-wide

World War Z

World War Z är en produktion som haft sin beskärda del av trubbel. Men det behöver ju inte vara ett problem i det långa loppet: Borta med Vinden avverkade tre regissörer och omgärdades av en massa bråk innan den kammade hem 8 Oscars. Inspelningen av Apocalypse Now drev folk till vansinne men anses idag vara ett mästerverk. Sedan 2006 har World War Z bytt manusförfattare tre gånger och budgeten har svällt från 150 miljoner dollar till 250 miljoner dollar, bland annat på grund av att de spelade in ett helt nytt slut. Det innebär att World War Z måste dra in ca 625 miljoner dollar innan producenterna ens ser svarta siffror i sina Excel-ark.

Nu är filmen färdig men det innebär inte att problemen är över. Det största problemet är titeln. World War Z är baserad, eller snarare ”baserad”, på den fantastiska boken av Max Brooks med samma namn. Boken innehåller samtal och vittnesmål från överlevare och deras interkontinentala dialog hade en skarp samhällskritisk ton. Inte minst tog boken upp de potentiella geopolitiska implikationerna av en zombiekatastrof. Av detta finns inget kvar i filmen. Ett annat problem är att Paramount redan från början bestämde sig för att filmen skulle vara barntillåten (PG-13 i USA). Det innebär alltså att World War Z är en zombiefilm helt utan kött och blod. Slutresultatet är en obegripligt generisk actionfilm där Brad Pitt skickas ut för att rädda världen.

world-war-z04

Philadelphia – en stökig stad

Problem nummer tre är Brad Pitts karaktär. Vem är han? Helt klart är han är en familjeman i alla fall. I första scenen finner vi honom i en trafikstockning med sin fru och två döttrar. Helvetet brakar loss och de flyr Philadelphia för att efter en rafflande jakt hamna på ett hangarskepp ute i Atlanten. Där framgår det att Brads karaktär Gerry tydligen är någon form av FN-tjänsteman som tidigare har jobbat i katastrofområden. Liberia och Bosnien nämns bland annat, exakt vad han har gjort där och varför just han är lämpad att rädda världen är och förblir höljt i dunkel. Det antyds dock att han har fått sparken från FN av oklara skäl. Detta är nu glömt och Gerry skickas därför iväg till Sydkorea för att jaga rätt på den så kallade ”Patient 0” – den tänkta upphovsmannen till hela katastrofen. Varför just denna ”patient” skulle sitta på lösningen för att hitta ett vaccin är en av många logiska frivolter som publiken förvänta delta i.

World-War-Z-special-effects-helicopter-41

Sjukt mäktig bild som inte är med i filmen

Ger man sig in i något så slitet som zombiegenren 2013 förväntar jag mig att man tillför något nytt. Danny Boyles 28 dagar senare, som kostade runt 8 miljoner, hade sina arga springande zombies och The Walking Dead lanserade sin egen teori kring smittspridningen. Det enda World War Z tillför som jag inte sett tidigare är att på ett grandiost sätt visualisera pandemin. Vi bjuds på mäktiga scener från olika delar av världen, sådant som i vanliga fall bara brukar flimra förbi på en tv-skärm i bakgrunden, Contagion är ett exempel på det. Så visuellt sett är World War Z riktigt mäktig men det räcker inte. För att en zombiefilm ska fungera måste det finnas våld. Mycket våld. Man måste känna rädslan och att liv står på spel. Det gör man inte när allt våld sker utanför bild – bara för att barn ska kunna komma in på biograferna. Nu förväntas vi istället hänga upp alla våra sympatier på Brad Pitt och hans fru och döttrar. Hans drivkraft är att återvända till sin familj och i bästa fall hitta en lösning på zombieproblemet. Det fungerar inte.

zombies-world-war-z

Muren i Jerusalem var måhända en god tanke

En annan sak som inte fungerade var originalslutet. I den versionen blev Brad tillfångatagen i Ryssland, genomgick en metamorfos från timid FN-tjänsteman till Jack Bauer, drog ihop en improviserad armé och köttade zombies tills korna gick hem. Man får väl lita på producenternas omdöme eftersom det valde att skrota den idén och istället spela in ett helt nytt, men det finns problem med det nya slutet också. Filmens första två tredjedelar är intensiv, högoktanig action med spektakulära scenerier och bristande logik. Underhållande om än väldigt lättviktigt. I sista tredjedelen ändras filmens tonalitet helt och hållet. Tempot dras ner och det är bitvis riktigt spännande. Det blir helt plötsligt mer thriller än action. Delarna fungerar bra för sig men de går inte riktigt ihop som helhet.

World-War-Z-and-Brad-Pitt

Brad blev jätteglad när han fick klippa bort Rysslands-delen

I början av filmen säger någon att ”Naturen är en seriemördare och sådana lämnar alltid spår efter sig. De vill bli avslöjade.” Brads globala seriemördarjakt utmanar begreppet ”suspension of disbelief” så många gånger att jag tappar räkningen. Han lösning är simpel och att ingen annan har tänkt på det tidigare är mer än lovligt dumt, men vid det laget är trovärdighetskontot så löst i konturerna att jag inte ens orkar bry mig längre. World War Z är en film som vill stå på många ben samtidigt. Den vill vara ett familjedrama, en zombiefilm, en actionfilm och en thriller. Hade man valt ett spår alternativt gjort om det hela till en miniserie hade det sannolikt fungerat bättre. I stället blev det ett mediokert spektakel med alldeles för hög prislapp.

World War Z har biopremiär 12 juli

betyg2_5