X-Men: Days of Future Past – Recensioner

Inlägg av Emil Viksell den 23 maj 2014 i

X-Men

I en dystopisk framtid har de så kallade väktarna, ett gäng robotar, utrotat mer eller mindre alla mutanter. Dessutom avrättar de människor som antingen hjälper mutanterna eller som kan antas få mutantbarn eller mutantbarnbarn. Ställda inför detta skickar X-männen – och även ondingen Magneto (Ian McKellen) ­– Wolverine (Hugh Jackman) tillbaka i tiden, närmare bestämt år 1973, för att stoppa väktarprogrammet innan det sjösätts. Han måste se till att Mystique (Jennifer Lawrence) inte mördar robotarnas uppfinnare Dr. Bolivar Trask (Peter Dinklage).

I dessa tider, när mastodontfilmer snarare är regel än undantag, är det onekligen svårt att stå ut i konkurrensen. Uppsnacket till Days of Future Past har signalerat ett slags ”rens” inom kategorin. Den är knappast av den digniteten, eller ens den typen. Och kanske är orsaken att förväntningarna är alltför upptrissade. X-Men-serien har bjudit en hel del högkvalitativ superhjälte-action. Men The Wolverine (2013) var något av en besvikelse, trots återintroduktionen av ett fräsigt 80-talselement som ninjor. Förväntningarna spinner ju så att säga i väg i detta ”förväntningsupprustningens” logik. Till sist går de inte att möta, även om man – som i det här fallet – snarare satsar på ensemblespel än supermaffigförgörelse.

X-Men 4

Den postapokalyptiska framtidsmiljö som inleder Days of Future Past liknar omgivningen efter ett vulkanutbrott – allt är täckt i aska och det är mörkt. Framtidssynen känns igen från Terminator-serien, och kanske till och med Matrix-filmerna. Här uppkommer också samma problem som i den senare nämnda serien, framför allt då The Matrix Revolutions (2003) – som i mångt och mycket utspelade sig i den”verkliga” världen och inte i det betydligt intressantare ”the matrix”.  Scenerna från framtiden är helt enkelt för spejsade för att engagera, en vanlig problematik. Och de saknar den där direkta förankringen med det man snabbt kan relatera till. Det blir för mycket CGI-gymnastik och en estetik som troligen bara roar de allra finnigaste fjortonåringarna.

Filmvåldet är för det mesta tråkigt nu för tiden. Batman rallarsvingar sig genom tillvaron, Stålmannen kör obegripliga slagsmålscener som sträcker sig över en yta på tusentals hektar och Magneto flyttar bostadskomplex. Hongkong-influerat spexvåld, med häftiga rörelsemönster och coola sätt att ”finish him”, lyser med sin frånvaro. Detta följer ju av de specifika superhjältarnas förmågor, jag skulle också flytta hyreshus, snarare än Kung fu-kicka någon, om jag hade förmågan. Men det börjar bli lite tröttsamt detta, även om Days of Future Past inte är i det extremaste slaget. Quicksilver (Evan Peters), en synnerligen snabb mutant, är dock ett uppfriskande inslag i kategorin häftiga scener.

Wolverine

Wolverine är lika häftig som vanligt, med sina ”tough guy”-sarkasmer, och innerst inne: godhet. Han är central för handlingen, men är inte särskilt inblandad i de våldsamheter som pågår. De yngre upplagorna av Charles Xavier (James McAvoy), Hank/Beast (Nicholas Hoult) och Erik Lehnsherr/Magneto (Michael Fassbender) är intressanta i sin egen rätt, men framför allt som meta-referenser till X-Men-historien (filmerna). Det blinkas i tid och otid till händelser vi som publik vet om men karaktärerna ännu inte känner till. Kul. Xavier är också betydligt mer spännande som ung och desillusionerad ”pundare” än den präktiga Jesusgestalt han sedan blir. Också tidigare nämnda Quicksilver är en spännande karaktär i det X-Menska figurskåpet.

X-Men-Mystique-1

Det är egentligen inget fel på den här filmen. Förutom då bruket av Super 8-effekt när vi befinner oss i 70-talet. Utöver att vi vet och ser att det är 70-talet har de därtill valt att lägga på ett slags Instagram-filter. Redundans om något, och bara dumt då det knappast heller tillför något till den estetiska upplevelsen. Men i övrigt är det underhållande, närmare bestämt hela tiden. Men det är något. Antagligen det där med förväntningarna. Eller så är det just att Days of Future Past faktiskt inte når upp till det där mest maffiga och storvulna. Jag inser att jag säger emot mig själv och det jag tidigare skrivit. Men det är ju faktiskt Hollywoods uppgift att ge publiken det de inte vet att de vill ha. Jag vet bara att jag vill ha mycket och mer X-Men, som bara nästan är som det här.

• Emelie

Hittar jag den bara inte, eller finns det ej en Cap 2 recension?

• Ed A