Senaste Kommentarer

Top Commenters

100 Code – En första titt

Inlägg av Emil Viksell den 10 september 2015 i

Serier & TV

100Code_Keyart_Katalog

Recensionen publicerades första gången 5 mars. 

Nog känns det allt som att tv-serien 100 Code är lite sent på bollen och skapad i all hast. ”Scandinavian noir”, eller ”nordic noir” om man så vill, har varit ett gångbart begrepp ganska länge. Den riktiga explosionen för svensk del kom med The Girl With The Dragon Tattoo. En remake vars förlaga skapade en Hollywoodkarriär både för Mikael Blomkvist (Michael Nyqvist) och flickan med draktatueringen (Noomi Rapace). The Girl With The Dragon Tattoo är precis som The Killing, The Bridge eller Wallander (engelskt uttal) mer eller mindre totalt onödiga nyinspelningar för att passa en hemmablind amerikansk eller engelsk marknad, som bara inte pallar med ”foreign stuff” – ”so weird”. Det får gärna vara främmande och exotiskt, men det ska vara på ett språk man kan och med skådespelare man känner igen.

100 Code_1

Något hemskt, som inte händer i första avsnittet, har hänt.

Vilken marknad 100 Code primärt är skapad för framgår inte helt i förstone, nog är det detaljer som oförblommerat flirtar med en tilltänkt svensk publik, men samtidigt spelar den för en internationell marknad igenkännbara Michael Nyqvist den svenske polisen… Mikael Eklund – alla heter Mikael i Sverige. Därtill är det kryddat med den kände, men inte alltför dyre får man anta, Dominic Monaghan (Sagan om ringen, Lost) i rollen som NYPD-polisen Tommy Conley. Första avsnittet inkluderar också sådana där ”kuliga” grejer som att Conley försöker svänga höger när han har rött ljus och nästan klipper en lirare. ”Right turn on red is forbidden by law in Sweden”, konstaterar Eklund torrt. Märkligt är att högersvängar vid rött också är förbjudet i Conleys hemstad New York, om inte en skylt uttryckligen förklarar att det är tillåtet. Och även om det är lagligt att svänga höger vid rött så måste man stanna för att se så det inte är några bilar eller fotgängare man riskerar att klippa – men det kanske han skiter i Conley, som den ”rogue cop” han är.

100 Code_2

Något hemskt, som inte händer i första avsnittet, har hänt. Men det händer en del hemskt i första avsnittet också.

Conley är i Sverige för att samarbeta med den svenska polisen i jakten på en seriemördare som tros vara i landet. Serien bygger på boken Merrick, av Ken Bruen. Med skillnaden att det är ett annat geografiskt arrangemang i tv-serien. Första avsnittet bjuder faktiskt ingenting av någonting. Anslaget är rent ut sagt patetiskt dåligt och inte lovar det mer för framtiden. Seriemördaren det omaka paret jagar – japp, det är liksom lite kulturkrock mellan svensken och amerikanen – sportar blommor (junkerliljor närmare bestämt) grekisk mytologi och en förkärlek för blonda och vackra kvinnor. Sverige är sååå perfekt, i alla fall i det sista avseendet. Till och med så perfekt att det ibland känns som en reklamfilm för Stockholm, och Sverige. Lite för långa klipp över stadens vyer blandas med snack om det ”nordiska köket” och bra kaffe. Conley lyckas till och med haspla ur sig ”Venice of the North”. Om än att de sker något ironiskt.

Nä, det är för jäkla pajigt detta. Och då har jag inte ens berört skådespeleriet från de svenska deltagarna. Detta är urvattnad och klichémättad noir när den görs enligt mallen, som allra slappast, i all hast. Lite som Nickelback behandlar grunge-arvet. Klart att jag kollar några avsnitt till, men tar det sig inte får det vara. Och: ”vi har ju aldrig tidigare haft någon seriemördare i Sverige”, är inte det ett lite väl historielöst uttalande från en polischef.

100 Code har premiär på HBO Nordic 6 mars och i Kanal 5 10 september.

Skrivet av Emil Viksell

Är du också onyanserad? Dela med dig.
bloglovin
  • Ankavanka

    Tack för
    recensionen av 100 Code! Jag har tittat på tre avsnitt och ville gärna serien
    en chans, men jag håller med ovanstående: Det är helt enkelt för jäkla dåligt. Varning
    för spoliers här (eller vad fasiken, strunta i att titta istället). Jag läste
    någonstans att det är en LA-baserad manusfabrik som ligger bakom. Det förklarar
    varför man får för sig att plötsligt hitta på att det ligger en stor skogomgärdad
    sjö inne i centrala Uppsala. Att de inte placerade Åreskutan i en
    Stoholmsförort är väl ett under. Eller hur man tänker sig att en man med
    lätta skråmor långsamt vaknar upp på sjuhuset medan mördaren, som blivit
    spetsad på ett armeringsjärn, skuttar upp, dödar den vakthavande polisen och
    sedan flyr spårlöst. Om man vill försöka sälja en osannolik historia så borde
    man inte låta tittaren tycka att precis allt, i minsta detalj, är rakt
    igenom osannolikt för att inte säga direkt fel. Det trodde jag alla
    manusförfattare visste…? Stackars Micke Nyqvist. Hans skådespeleri är det inget fel på i mina ögon, men det är en klen tröst. Utsvulten på bra svenska serier som jag är, så kommer jag nog att fortsätta titta med den fåfänga förhoppningen att det kanske, kanske blir bättre. Och tro att tomten kommer nästa jul.

  • Väl uttryckt! Vi får hoppas att Micke Nyqvist tar sig an något som är mera välskrivet och hängivet logik framöver.

  • tudora

    Träffande beskrivning av denna urusla produktion. För egen del kommer ja att sluta titta efter att ha sett första avsnittet. Mordscenen där var ju rentav parodisk! – likt en sketch ur Monte Phyton.

  • Rejkelie

    Håller med om allt. Fast den asbolut mest komiska insatsen stor nog den (okända?) skådespelerskan som gör chefen. Hennes skådespeleri och så otroligt schabolnmässiga repliker får en en gymnasist med teater som tillval att likna Benedict Cumberbatch. Nej, det här är så dåligt att jag gick och plockade ur disken istället för att se klart. Riktigt, riktigt uselt.

  • Och jag håller med om det där!

  • ”It’s just a flesh wound!”…

  • tudora

    Ha,ha – the Black Knight decimerad till stubbe….

Fler onyanserade inlägg