Brooklyn Nine-Nine – Recension

Inlägg av Ingrid Forsberg den 6 januari 2014 i

Serier & TV

brooklyn2

Andy Samberg avslutade sin tid  som en del av ensemblen i Saturday Night Live förra året. Där  var han nog mest känd för de skruvade musikvideor han gjorde tillsammans med de andra medlemmarna i The Lonely Island, och som gästades av andra kändisar i allmänhet och Justin Timberlake i synnerhet. Tänk till exempel klassiker som Dick in a box och Motherlover med Timberlake, Susan Sarandon och Patricia Clarkson, eller Jack Sparrow med Michael Bolton. Nu har Samberg huvudrollen i komediserien Brooklyn Nine-Nine, som börjar visas på Tv6 i Sverige ikväll. Bakom serien står Michael Schur och Daniel J. Goor, som båda varit med och gjort en av mina favoritkomedier Parks & Recreation. Precis som den utspelar sig Brooklyn Nine-Nine på en arbetsplats – här är det en lokal polisstation i Brooklyn, där Andy Samberg spelar den duktiga men oerhört omogna polisen Jake Peralta, som löser brott och larvar sig om vartannat. Kollegorna består av en blandning  karaktärer, som den hårda och osociala Rosa Diaz, snälla och mesiga Charles Boyle (som är hemligt kär i Diaz), ambitiösa Amy Santiago och chefen med stenansikten Captain Ray Bolt. Självklart finns det också några odugliga lite äldre män med, som det är okej att driva med (tänk Jerry i Parks & Rec).

Det är småputtrigt och kul, inte lika smart och originellt som just nämnda Parks & Rec, men ändå charmigare och roligare än de flesta andra komediserier du kan se i tablå-tv just nu. Och precis som det brukar vara så tar sig serien efter ett tag, och blir snäppet vassare än i början på säsongen. Det tar ju ett tag för karaktärerna att sätta sig till exempel, och efter hand blir det ju tydligare hur deras personligheter och relationer till varandra ser ut.

Brooklyn Nine-Nine är såklart inte alls lika skruvat som det Samberg gjort tidigare med till exempel Lonely Island, utan mer klassisk halvtimmeskomedi. Och han gör sig bra i rollen som Jake Peralta – men ändå tänker jag att en sån här serie inte riktigt utnyttjar Sambergs fulla potential – det är lite som att man skulle sätta Fred Armisen eller Kristen Wiig i en rätt vanlig sitcom, det skulle ju helt klart vara slöseri. Men kanske tycker Samberg det är gött att pausa lite från de freakigaste karaktärerna ett tag. Det kan man ju förstå förstås.

Brooklyn Nine-Nine sänds på Tv6 måndagar 22.00, med start 6 januari