Girls – Recension

Inlägg av Måns Lindén den 26 maj 2012 i

Recension Serier & TV

Girls

Judd Apatow, som bland annat står bakom ”Baksmällan” och ”Bridesmaids”, är medproducent till nya tv-stjärnan Lena Dunhams charmiga komediserie Girls som hon även skrivit manus till. Här träffar vi Hannah och hennes tre jämnåriga väninnor. De har skralt med såväl resurser som livserfarenhet, men försöker ta sig fram i New York med diverse katastrofer som följd – inte minst när det gäller relationer till killar.

Om man gör det enkelt för sig kan man kalla Girls för Sex and the Citys antites. Där Carrie och hennes väninnor lever sina neurotiska och framgångsrika liv med ett glittrigt Manhattan som fond, kämpar Hannah (Lena Dunham) och hennes kompisar på för att hålla huvudet ovanför vattenytan i de mer otrendiga delarna av Brooklyn. Girls är dessutom på alla sätt bättre än Sex and the city.

Lena Dunham regisserar, skriver manus och spelar huvudrollen med den äran och lyckas med allt. Girls känns verkligen autentisk och hittar sin spelplan i det växande glappet mellan ung och vuxen. Dialogen är både spänstig och rolig. Hannah och hennes vänner tillhör den ”vilsna” generationen som anser sig ha rätt till allt, men på grund av lättja får nöja sig med obetalda praktikplatser och känslolösa knull och det är kring den tillvaron som dramat kretsar. Dom är på drift och är väl medvetna om det, men lojaliteten sinsemellan håller ihop tillvaron. I alla fall tillräckligt mycket. Det är den stillsamma dekadensen och längtan efter något annat som är smörjmedlet för att maskineriet inte ska grusas.

Girls är genuint rolig och smart, befriad från självgodheten i exempelvis Sex and the City. Tempot är perfekt och väl portionerat i rappa 25-minutersavsnitt och man lämnas alltid med känslan av att vilja se mer.

Girls visas på Canal Plus ikväll 20.00