Silicon Valley – Recension

Inlägg av Måns Lindén den 5 april 2014 i

Serier & TV

hbo-silicon-valley

Silicon Valley

Richard är en introvert dataprogrammerare som bor i ett ”Hacker Hostel” tillsammans med sina vänner Big Head, Gilfoyle och Dinesh. De tre socialt inkompetenta vännerna hålls under uppsikt av Erlich, en självupptagen dotcom-miljonär som låter dem bo gratis i hans hus så länge han får en 10% andel i deras projekt.

Efter att Richard misslyckats pitcha in sin website hos riskkapitalisten Peter Gregory, verkar det som att hans öde är att stanna kvar på teknikföretaget Hooli, grundat av Gavin Belson. Men när cheferna på Hooli får reda på värdet av websitens sökalgoritm, hamnar Richard mitt i ett budgivningskrig mellan Hoolis grundare Gavin Belson och riskkapitalisten Peter Gregory.

Lindén: Det är onekligen en utmaning att göra en komediserie om något så färglöst som kodare och riskkapitalister. För att lyckas krävs fingertoppskänsla och goda kunskaper om ämnet, och det har Mike Judge. Han har själv jobbat i Silicon Valley som programmerare och dessutom har han redan bevisat med Office Space att han har fingret på den vita frustrerade mannens puls. Tv-bolaget ville egentligen göra en serie om spelbranschen, men Judge kände att han inte visste tillräckligt om den så han övertalade cheferna att gå hans väg i stället. Gott så.

I Silicon Valley går alla och bär på idéer. Och precis som att alla servitörer i Hollywood egentligen är actors/screenwriters/models/whatever är kassabiträdet i den lokala spritbutiken egentligen app-utvecklare/kodare/kreatör, och gärna med ett par misslyckade start ups under bältet. Det är roligt, träffsäkert och fullt med referenser och blinkningar för de redan invigda att plocka upp. Vad tycker du?

Ingrid: Office Space är ju verkligen ett bra exempel på fantastisk humor baserat på färglösa typer, i det fallet kontorsnissar. Och även här är det just det där torra som ofta är grunden i humorn. Det är förvisso ingen direkt ny grej att skämta om att människor (snubbar) som är grymma på datorer samtidigt är mer eller mindre socialt inkompetenta – vad säger du om det Måns? Är det kul för att det är sant?

Riskkapitalisten Peter Gregory (Christopher Evan Welch) är å andra sidan inte så färglös som man kanske tror först. Med sitt irriterande välfönade hår pratar han i gåtor som i slutändan mynnar ut i idéer om fantastiska investeringar, och hans livsvisdom går ut på att man till varje pris ska undvika att plugga på college. En karaktär som blir konstigare och roligare för varje avsnitt. Som flera av de andra karaktärerna också faktiskt..

silicon valley

Titta, en kvinna!

Själv är jag inte jätteinsatt i världen som skildras i Silicon Valley och fattar därmed typ hälften av alla referenser, men det gör inte så mycket, det är roligt ändå. Särskilt när det börjar ta sig, några avsnitt in på säsongen. Dock har jag lite svårt för att huvudpersonen Richard (Thomas Middleditch) är så extremt fumlig när han får en riktigt bra chans med sitt projekt. Fattar ju att det är en slags förutsättning för komiken, men ibland går det liksom nästan över gränsen av klantighet.

Lindén: Där håller jag med dig! Huvudpersonen är fumlig på ett extremt störande sätt men jag antar att det kommer bli annat ljud i skällan i och med den tydliga vändpunkten i det tredje avsnittet. Men det vore ju lögn att påstå att spelet är nedtonat. I vissa fall luktar det privatteater lång väg, men summan av delarna väger ändå upp det. Och att driva med nörden är som du säger redan gjort, men bra komik bygger ju på att hantera klyschorna varsamt men effektivt.

Jag har bara sett tre avsnitt, men det är tillräckligt för att förstå vilket håll serien är på väg. Min gissning är att David och Goliat-upplägget kommer följa en rätt utstakad bana med ett antal hinder på vägen. Men att det är förutsägbart betyder inte att det ointressant. Karaktärerna och miljöerna är tillräckligt roliga för att jag ska hänga med hela vägen.

Ingrid: Jag har sett fem avsnitt, och det har väl inte blivit så jättemycket annat ljud i skällan… Men Silicon Valley blir roligare för varje avsnitt, även om den handlingsmässigt inte direkt överraskar. Det är ingen fantastisk serie som kommer bli en av HBO:s hittar, tror jag, men det är ändå tillräckligt knäppt och roligt för att jag ska vilja fortsätta kolla. Och jag gillar att Martin Starr är med (som Richards rumskompis Gilfoyle), en gammal favorit från Freeks & Geeks och Party Down, även om hans roll här gärna hade fått utvecklas lite mer!

Dock är det nästan ett understatement att säga att det är brist på kvinnor i serien  – tror inte jag överdriver när jag säger att det är en (!) kvinna som har en riktig roll. Nästan rekorddåligt faktiskt.

Silicon Valley finns på HBO Nordic