Recension Serier & TV

• Jag är väldigt svag för improvisatörer.
  • Jag tycker (nästan) om allt som den osannolikt produktive Michael Winterbottom gör.
  • Jag älskar Steve Coogan och tycker att han är ett komiskt geni.
  • Jag tycker att ”Tristam Shandy” med Steve Coogan och Rob Brydon i regi av Michael Winterbottom var en av 2005:s bästa filmer.

Den nya BBC-serien ”The Trip” prickar av alla dessa punkter.

Att förväntningarna var skyhöga är knappast en överdrift.

Allt börjar med att Steve Coogan får i uppdrag av dagstidningen ”The Observer” att skriva en gästkolumn. Upplägget är att han ska åka runt i de norra delarna av England och besöka flotta restauranger och skriva om sina intryck. Coogan såg det som ett gyllene tillfälle att på tidningens bekostnad äta gott och bo lyxigt tillsammans med sin heta flickvän och tackar därför ja. Strax innan avfärd blir han dessvärre dumpad av sin tjej, och utsikten att åka runt själv känns helt enkelt för deppig. Så han ringer sin vän Rob Brydon som lite motvilligt följer med. De två medelålders männnen ger sig ut på en road trip där de kommer sätta sin vänskap på prov och ifrågasätta vad som egentligen betyder något. De söker meningen med livet om man så vill.

”The Trip” består av sex 30-minuters avsnitt som är närmast identiska i sin uppbyggnad. Så här: vi ser det två männen komma åkande i en svart Range Rover. Detta korsklippa med lite vackra bilder från den engelska landsbygden. De anländer till stället som ska recenseras och så ser vi lite matlagningsbilder inifrån från restaurangen. De äter och de träter:

Rob: ”Vi har verkligen samma konversation hela tiden.”

Steve: ”Ja, det börjar alltid med att vi är lite obekväma i varandras sällskap. Sen dricker vi lite vin, slappnar av och skämtar för att försöka lätta upp stämningen…”

Rob: ”…sen dricker vi mer vin, hackar på varandra och pekar på alla våra fel och brister…

Steve: ”…och så mynnar det ut i en bitter avslutning på en i övrigt delikat middag.”

När middagen är klar går de till sina rum. Rob Ringer sin fru. Steve ringer sin agent.

Slut på avsnittet.

Steve Coogan och Rob Brydon

Meningen är att man ska få intrycket att det spelar sig själva, och det stämmer nog till viss del, även om de har skruvat till sina karaktärsdrag rätt ordentligt. Steve Coogan är neurotisk, narcissistisk och karriärhungrig. Han är en smula bitter över att lyftet i Hollywood aldrig sker. Han är småaktig och vill alltid ha de bästa rummet och sneglar ofta avundsjukt på Robs mat. Rob Brydon är mycket mer tillfreds, och är trygg i sig själv och sin engelska TV-karriär. Så länge han får ringa sin fru och höra babyjoller i slutet på dan är han rätt nöjd. Detta sorglösa beteende provocerar Coogan enormt.

Under middagarna försöker de hela tiden överglänsa varandra med verbala örfilar och imitationer av kända skådespelare. Steve Coogan hävdat att han egentligen föraktar imitationer, samtidigt tillåter inte hans ego att Rob ensam får glänsa. Därför får vi se ett konstant verbalt duellerande med sagolika imitationer av bland annat Michael Caine, Sean Connery, Pierce Brosnan, Ray Winstone och Liam Neeson, och då har jag ändå bara nämnt ett fåtal.

Självklart är det inte bara imitationer. Dialogen, som till stora delar är improviserad, är rapp och giftpilarna flyger tätt över bordet för att i nästa sekund pendla och övergå till en mer förtrolig, nästan lite sorgsen ton. Det så brittiskt det nånsin kan bli, med subtila ironier, torra understatements och en underbar kemi mellan Coogan och Brydon. Man märker verkligen att de känner varandra väl och jag sitter framför datorn och skrattar högt när de hittar sin groove. Michael Winterbottom regisserar med känslig hand och lyckas hitta en perfekt balans mellan humor och svärta. ”The Trip” är helt enkelt briljant TV och komiskt guld av sällan skådat slag.

The Trip visas på BBC måndagar, Stockholm Filmfestival kommer även att visa långfilmsversionen.